استاندار خوزستان: برخی تصاویر جعلی از اعتراض‌های مردم منتشر می‌کنند

قوه قضائیه و دولت از اعزام هیئت‌هایی به خوزستان برای پیگیری «مشکلات مربوط به بی‌آبی» و «برآورد خسارت ناشی از تنش آبی» خبر داده‌اند

درپی انتشار گزارش‌ها و ویدیوهای متعدد در رسانه‌های اجتماعی از تظاهرات و تجمع‌هایی که پنجشنبه‌شب در اعتراض به بی‌آبی در شهرهای مختلف استان خوزستان برگزار شده است، قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، گفت که برخی با هدف «تحریک مردم»، «تصاویری جعلی» از اعتراض‌ها در فضای مجازی منتشر می‌کنند. هم‌زمان خبرهایی از ارسال هیئت‌هایی ازسوی قوه قضاییه و دولت برای رسیدگی به مشکلات ناشی از بی‌آبی به خوزستان منتشر شده است. 

استاندار خوزستان، روز جمعه، ۲۵ تیرماه، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایرنا گفت: «برخی به‌دنبال تحریک مردم هستند و تصاویری جعلی از اعتراضات مردم در فضای مجازی منتشر می‌کنند.» او ازجمله به شهرهای خرمشهر و سوسنگرد اشاره کرد و گفت: «مثلا در شهرهای خرمشهر و سوسنگرد اتفاق و اعتراضی رخ نداده، اما کلیپ‌هایی مربوط به گذشته در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ لذا مردم مراقب این شیطنت‌ها باشند.»

این درحالی است که علاوه‌بر ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، در تنها خبری که از اعتراض‌های پنجشنبه‌شب در خبرگزاری‌های رسمی ایران منتشر شده است، خبرگزاری فارس نام این دو شهر استان خوزستان را آورده و به بستن جاده در چندین شهر ازجمله «ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی» و همچنین «اعلام نارضایتی تعدادی از اهالی» در «حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز» اشاره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس با وجود انتشار خبری کوتاه از این اعتراض‌ها، مدعی شده که دامنه آن بسیار کوچک و محدود بوده و در ادامه به‌جای بررسی دلایل آن، «رسانه‌های بیگانه» را مقصر دانسته و نوشته است: «با انتشار خبر صدور مجوز پروژه‌های جدید انتقال آب کارون و همچنین خشک شدن رودخانه کرخه و هورالعظیم، برخی شبکه‌های بیگانه با هدف ایجاد آشوب و ناآرامی اقدام به تحریک احساسات مردم کردند.»

استاندار خوزستان اما با تایید مشکلات موجود در تامین آب استان، از اعزام هیئتی ازسوی دولت شامل رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون وزیر کشور و معاون وزیر نیرو به خوزستان برای «برآورد خسارات ناشی از تنش آبی» در استان خبر داد. او وعده داد که پس از انجام این برآورد، دولت پرداخت این خسارت به مردم را در دستور کار قرار می‌دهد.  

علاوه‌بر این، خبرگزاری ایرنا روز جمعه از دستور غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه برای «پیگیری فوری حل مشکل آب در خوزستان» و اعزام هیئتی متشکل از نمایندگان وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی موضوع گزارش داد. بر اساس این گزارش، هئیت مذکور روز جمعه عازم خوزستان شده قرار است «پیگیر راهکارهای فوری حل مشکل آب در استان» شود.