اعتراض به بی‌آبی شهروندان خوزستان را به خیابان‌ها آورد

در روزهای گذشته همچنین خبرهایی مبنی‌بر صدور مجوز محیط‌زیستی پروژه انتقال آب از خوزستان منتشر شده است که واکنش شهروندان و فعالان محیط زیست را درپی داشته است

شهروندان معترض به بی‌آبی و قطع آب در شهرهای مختلف استان خوزستان پنجشنبه‌شب به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

با توجه به ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، به نظر می‌رسد پیش از نقاط دیگر، در شهر حمیدیه، واقع‌در غرب اهواز، اعتراض‌ها به قطع مکرر آب و نبود آب آشامیدنی از نزدیک غروب آفتاب روز پنجشنبه، ۲۴ تیرماه، آغاز شده و در ساعت‌های بعد نیز با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی و یگان ضدشورش نیروی انتظامی در خیابان‌های این شهر ادامه داشته است.

بنابر گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده، علاوه‌بر حمیدیه، در شهرهای بستان، ماهشهر، سوسنگرد، خرمشهر، آبادان، شادگان، قلعه کنعان، شوش و همچنین بخش‌های مختلفی از شهر اهواز،  پنج‌شنبه شب در اعتراض به بی‌آبی و قطع آب به خیابان‌ها آمدند. حضور جوانان و حتی کودکان در این تظاهرات‌ها بسیار چشمگیر است. در بسیاری از ویدیوها حضور همزمان نیروهای امنیتی و انتظامی در خیابان‌ها و درمواردی رویارویی معترضان با آن‌ها دیده می‌شود و در بعضی ویدیوها نیز صدای تیراندازی به گوش می‌رسد. در بعضی موارد دیده می‌شود که نیروهای انتظامی به قصد متفرق کردن معترضان از تیراندازی هوایی استفاده می‌کنند. گزارش‌‌هایی نیز از شلیک گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم در بعضی شهرها منتشر شده است. یکی از ویدیوها حاکی از شلیک مستقیم گلوله به‌سمت تجمع معترضان در کوی زویه اهواز است. همچنین برخی منابع خبری از اختلال در اینترنت مناطق مختلف خوزستان خبر داده‌اند. 

وب‌سایت هرانا از بازداشت یک شهروند معترض در جریان تجمع پنجشنبه‌شب در اهواز به‌دست نیروهای امنیتی خبر داده است، اما گزارش بیشتری درمورد دستگیری‌های احتمالی در شهرهای دیگر منتشر نشده است. 

بسیاری از شعارهای شهروندان معترض در این تجمع‌ها به زبان عربی بود و ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «رودخانه تشنه است، آبش را می‌خواهد»، «هور ما کو»، « آب ما کو»، «جان و خونمان فدای کارون»، «جان و خونمان فدای اهواز»، «تشنه‌ام، آب حق من است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌هایی از شهروندان نیز پنجشنبه‌شب با آتش زدن لاستیک در خیابان‌ها و جاده‌ها، برخی مسیرهای منطقه را در خوزستان مسدود کردند. در یکی از معدود خبرهایی که در رابطه با اعتراض‌های پنجشنبه‌شب در خبرگزاری‌های رسمی ایران منتشر شده است، خبرگزاری فارس ازجمله به بستن جاده در کوت عبدالله، خرمشهر، ملاثانی و ماهشهر اشاره کرده است. این خبرگزاری از قول فریدون بندری، سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر، مسدود کردن جاده بندر ماهشهر به بندر امام خمینی را «درپی فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی‌آبی» عنوان کرده که به‌دست «تعداد اندکی افراد نوجوان» انجام شده است.  

خبرگزاری فارس اعتراض‌های روز پنجشنبه را در اعتراض به کمبود آب و ابراز نگرانی درمورد «عدم تامین حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها و همچنین پروژه‌های انتقال آب کارون» عنوان کرده است.

به‌جز گرمای شدید تابستان و بحران کم‌آبی و بارش‌های حداقلی در سال جاری که به قطع آب و برق در نقاط مختلف ایران و تجمع‌هایی در اعتراض به آن منجر شده است، تامین نشدن حقابه کشاورزان و دامداران و درنتیجه خسارت به مزارع و دام‌ها، نیز عامل اعتراض‌های گسترده در هفته‌های اخیر بوده است.

حدود دو هفته پیش در پی انتشار خبرها و تصاویر خشک‌شدن تالاب هورالعظیم در خوزستان و تلف شدن میلیون‌ها قطعه ماهی در آن، فعالان محیط زیست و گروهی از شهروندان در اعتراض به تامین نشدن حقابه هورالعظیم، مقابل سازمان آب و برق خوزستان تجمع کردند.

علاوه‌بر این، در روزهای گذشته خبرهایی مبنی‌بر صدور مجوز محیط‌زیستی پروژه انتقال آب از خوزستان منتشر شد که با واکنش ساکنان این استان و فعالان محیط زیست روبه‌رو شده است و با توجه به شعارهای معترضان، به نظر می‌رسد که این موضوع نیز از عوامل اصلی شکل گرفتن اعتراض‌ها بوده است. طرح‌های انتقال آب به مرکز ایران از سرشاخه رودخانه‌هایی مانند کرخه و دز که منابع اصلی تامین آب استان خوزستان محسوب می‌شوند و همچنین سدسازی‌های بی‌رویه بر این رودخانه‌ها، در سال‌های اخیر به بحران آب در این استان دامن زده است.

در سال‌های گذشته نیز بارها شهروندان خوزستان به وضعیت آب در این استان اعتراض کرده‌اند که که با برخورد شدید نیروهای امنیتی و انتظامی روبه‌رو شده است؛ ازجمله، در خردادماه سال گذشته، مأموران پلیس با حمله به معترضان و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت مردمی که در اعتراض به قطع آب آشامیدنی در منطقه غیزانیه اهواز تجمع کرده بودند، چند نفر را زخمی کردند.