طرح سناتورهای جمهوری‌خواه برای تحریم حقوق بشری خامنه‌ای و رئیسی

«خامنه‌ای با توسل به فساد، خشونت و توقیف اموال دارایی ایرانیان را می‌دزدد»

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه-Anna Moneymaker / Getty Images via AFP

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی به رهبری تد کروز، طرحی را برای تحریم حقوق بشری علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی که رئیس‌جمهور منتخب معرفی شده، اعلام کردند. در این گروه نام برخی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه حامی حفظ فشار بر مقامات جمهوری اسلامی از جمله تام کاتن و لیندزی گراهام به چشم می‌خورد.

این در حالی است که مقامات تهران می‌گویند، با دولت بایدن در زمینه لغو بخش قابل توجهی از تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های مرتبط با دفتر خامنه‌ای و سپاه به توافق رسیده‌اند. بخش عمده‌ای از این تحریم‌ها با حقوق بشر و حمایت از «تروریسم» مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه منتشر شده در وب‌سایت سناتور تد کروز آمده است: «دولت بایدن با عجله به دنبال لغو تحریم‌ها علیه رژیم ایران و حذف باقی‌مانده فشار آمریکا بر جمهوری اسلامی است. آنها به دنبال لغو تحریم‌ها علیه خامنه‌ای و رئیسی هستند. خامنه‌ای با توسل به فساد، خشونت و توقیف اموال دارایی ایرانیان را می‌دزدد. رئیسی هم مسئول قتل‌عام هزاران ایرانی بی‌گناه است. هر دو آنها باید هدف تحریم‌های شدید آمریکا باشند. با افتخار این طرح را اعلام می‌کنم تا به حفظ تحریم‌های ضروری برای ایزوله رژیم ایران و سد کردن راه رفتار ستیزه‌جویانه‌اش ادامه دهیم.»

در این بیانیه ۹ سناتور جمهوریخواه دیگر نیز با اشاره به سوابق علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی در نقض حقوق بشر و سرکوب، به اهمیت اجرای این تحریم‌ها اشاره کرده‌اند.

این طرح به امضاء ۱۷ سناتور از حزب‌جمهوری‌خواه رسیده است.