ابرآزمایشگاه بریتانیا در تعقیب گونه‌های جدید کرونا

«فناوری پیشرفته ردیابی» برای کمک به بریتانیا در جلوگیری از تهدیدهای ویروس جدید و نوظهور، نقشی اساسی دارد

تنها راه به چالش کشیدن ویروس‌ها، آزمایش‌های صحیح و داشتن ساختار ژنومیک است - JUSTIN TALLIS / AFP

دولت بریتانیا اعلام کرده است که نخستین آزمایشگاه عظیم کشور که روزانه صدها هزار نمونه تست کووید- ۱۹ را بررسی می‌کند، به عنوان «مرکز مهم» تست و ردیابی آتی کشور افتتاح شده است.

آزمایشگاه جدید «روزالیند فرانکلین» در شهر رویال لِمینگتوُن اِسپا در واکنش به جهش‌های نگران‌کننده ویروس کرونا و خطرات آتی بیماری که بخشی از طرح اجتناب از یک قرنطینه عمومی دیگر است، عمل می‌کند.

این تاسیسات نام یک دانشمند بریتانیایی را که در کشف نردبان مضاعف و مارپیچی دی‌ان‌ای نقشی مهم داشته و پیشکسوت استفاده از انکسار اشعه ایکس بوده است، بر خود دارد.

این امیدواری وجود دارد که آزمایشگاه روزالیند فرانکلین در مرحله بعدی همه‌گیری، در نهاد تازه‌تاسیس «آژانس ایمنی بهداشت بریتانیا» (یوکی اچ‌اس‌اِی)  به ابزار اصلی تبدیل شود. در این مرکز برای تشخیص سریع جهش‌های جدید کووید-۱۹ از «فناوری بسیار پیشرفته» استفاده می‌شود.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، در بیانیه‌ای می‌گوید که «فناوری پیشرفته ردیابی» برای کمک به بریتانیا در جلوگیری از تهدیدهای ویروس جدید و نوظهور، نقشی اساسی خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای جاوید، «این آزمایشگاه یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های ما برای مدیریت این ویروس در آینده خواهد بود که به منظور جلوگیری از تبدیل موارد آلودگی به همه‌گیری، همه روزه صدها هزار نتیجه مثبت آزمایش کووید-۱۹ را پردازش می‌کند.» 

دکتر جِنی هَریز، مدیرعامل آزمایشگاه، نیز گفت که مقام‌های دولت می‌خواهند از همه‌گیری کووید درس بگیرند تا از مردم در مقابل خطرات آینده آن محافظت کنند.

دکتر هریز افزود: «همه‌گیری (کرونا) با شواهدی روشن همه روزه به ما نشان می‌دهد که تنها راه به چالش کشیدن ویروس‌ها، آزمایش‌های صحیح و داشتن ساختار ژنومیک (ساختار، عملکرد، تطور و الگوهای ژنتیک) است: «آزمایشگاه روزالیند فرانکلین افزونه‌ای بسیار مهم به مدیریت ویروس در ماه‌های آینده است که ما را با اطلاعاتی در مورد گسترش جهش‌ها و توانایی اخذ تصمیم‌هایی مبتنی بر داده‌ها مسلح می‌کند و در نهایت جان مردم را نجات می‌دهد.» 

افتتاح این آزمایشگاه با افزایش نگرانی‌ها در مورد طرح دولت برای لغو کامل مقررات و محدودیت‌های کووید-۱۹ از تاریخ ۱۹ ژوییه هم‌زمان شده است. برخی کارشناسان نگران‌اند که افزایش موارد آلودگی در هفته‌های آینده زمینه را برای بروز جهش‌های جدید ویروس که در مقابل واکسن مقاوم باشند، فراهم کند.

بوریس جانسون روز دوشنبه در کنفرانس خبری مقر نخست‌وزیری، ضمن تایید تاریخ لغو محدودیت‌ها گفت که مردم باید «با حفظ جانب احتیاط» جلو بروند. او تاکید کرد که همه‌گیری کرونا هنوز پایان نیافته است.

آقای جانسون افزود: «این بیماری و ویروس کرونا همچنان برای شما و خانواده‌تان عامل خطر است. ما نمی‌توانیم از روز ۱۹ ژوییه به سادگی و فوری به زندگی پیش از کووید-۱۹ بازگردیم.» 

نخست وزیر بریتانیا گفت که استفاده از پاسپورت ملی کرونا و ماسک زدن در مکان‌های شلوغ و سربسته توصیه می‌شود اما این اقدام‌ها الزام قانونی نخواهند داشت.

© The Independent