وزارت خارجه آمریکا: تهران باید برای دور بعدی مذاکرات تصمیم بگیرد

«با گذشت زمان، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بر دیدگاه ما درمورد بازگشت نهایی به برجام، تاثیر خواهد گذاشت»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، بار دیگر از آمادگی آمریکا برای ادامه مذاکرات خبر داد- Carolyn Kaster / POOL / AFP

آمریکا اعلام کرد که ضرب‌الاجلی برای برگزاری دور هفتم مذاکرات وین با ایران برای احیای برجام تعیین نمی‌کند و تهران است که باید درمورد ادامه مذاکرات تصمیم بگیرد.  

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۲۱ تیرماه، در نشست خبری خود گفت «ما به‌وضوح اعلام کرده‌ایم که برای بازگشت به هفتمین دور مذاکرات آماده‌ایم» و درمورد آمادگی ایران و زمان آغاز دور هفتم مذاکرات یا رسیدن به تفاهم برای بازگشت متقابل به برجام، «فقط تهران می‌تواند تصمیم بگیرد».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود که «آمریکا ضرب‌الاجلی برای برگزاری این مذاکرات تعیین نمی‌کند»، اما همان‌طور که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، اشاره کرده است، «متوجهیم که با گذشت زمان، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بر دیدگاه ما درمورد بازگشت نهایی به برجام، تاثیر خواهد گذاشت». 

پرایس ضمن اعلام آمادگی دوباره آمریکا برای ادامه مذاکرات با ایران، گفت: «ما همچنان معتقدیم دیپلماسی کارآمدترین ابزاری است که برای دستیابی به آنچه می‌خواهیم در اختیار داریم. خواسته ما اطمینان همیشگی و قابل راستی‌آزمایی از این موضوع است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اعلام کرد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و هیئت همراهش برای بازگشت به وین به‌محض مشخص شدن زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات، آماده‌اند. 

در ماه‌های گذشته، هیئت‌هایی دیپلماتیک از ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین) با هدف احیای توافق برجام در شهر وین، پایتخت اتریش، مذاکراتی را در شش دور، برگزار کردند. هیئت آمریکایی نیز همزمان با این مذاکرات در وین حاضر بود و با واسطه دیگر کشورها به‌طور غیرمستقیم در گفت‌وگوها شرکت داشت. دور ششم این گفت‌وگو ۳۰ خردادماه پایان یافت و هرچند طرف‌ها از پیشرفت مذاکرات خبر داده‌اند، هنوز توافقی حاصل نشده است. 

عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، در پایان دور ششم، رسیدن به توافق را نیازمند تصمیم‌هایی دانست که «عمدتا طرف‌های مقابل» باید بگیرند.

پیش‌تر دولت‌های ایران و آمریکا ابراز امیدواری کرده بودند که این مذاکرات تا پیش از پایان کار دولت فعلی در ایران به نتیجه برسد، براساس آخرین گزارش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که روز دوشنبه درمورد مذاکرات برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، ادامه مذاکرات به دولت آینده محول شده است. دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی که به‌عنوان برنده انتخابات ۲۸ خردادماه در ایران اعلام شد، از ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.