حسنا جلیل: فرار نکردم؛ برای ادامه تحصیل‌ به آمریکا آمدم

«افغانستان وطن من است، یک سال بعد بازمی‌گردم»

حسنا جلیل، معاون پیشین راهبرد و سیاست وزیر کشور و معاون کنونی برنامه‌ریزی و سیاست وزیر امور زنان افغانستان - 

از یک هفته پیش، خبری میان شهروندان افغانستان به ویژه کاربران صفحات اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود؛ اینکه حسنا جلیل، معاون پیشین راهبرد و سیاست وزیر کشور و معاون کنونی برنامه‌ریزی و سیاست وزیر امور زنان افغانستان، از ترس دوباره به قدرت رسیدن طالبان فرار کرده و به آمریکا پناه برده است؛ اما او می‌گوید که برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته است.

حسنا جلیل، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، اتهام‌ فرار از افغانستان به آمریکا را رد کرد و گفت: «من برای ادامه تحصیل به آمریکا آمدم، نه با ویزای مهاجرت. من به آمریکا آمدم که کارشناسی ارشد (مستر) دوم خود در زمینه مطالعات راهبردی امنیتی یعنی مبارزه با تروریسم بین‌المللی در دانشگاه دفاعی ایالات‌متحده را بگذرانم.»

وی افزود: «کارشناسی‌ارشد اولم در رشته مدیریت را در دانشگاه آمریکایی کابل گرفتم و اکنون برای دومین ارشد (مستر) خود به آمریکا آمدم و یک سال بعد به کشورم بازمی‌گردم، چون خانواده و نزدیکانم در کابل و استان غزنی‌اند. من هیچ‌گاه کشورم را ترک نمی‌کنم.»

حسنا جلیل، رفتن به آمریکا برای ادامه‌ تحصیل را نه فرار از افغانستان که فرصتی می‌داند که پس از شش سال برای او فراهم شده است: «من به علت ترس از افغانستان فرار نکردم. همیشه فرصت زندگی کردن در خارج را داشتم اما هرگز نرفتم. این قضاوت‌ها پیشداورانه است و با بازگشتم در سال بعد، به آن‌ها پاسخ خواهم داد.»

او از واژه «فرار» که مخالفانش درباره وی استفاده کرده‌اند، ناراحت است و فرار از سرزمین آبااجدادی‌اش را غیرممکن می‌داند: «آن‌گاه که افغانستان را وطن انتخاب کردم، دیگر نمی‌توان از واژه فرار استفاده کرد؛ چون از وطن نمی‌شود فرار کرد؛ حتی اگر حضور فیزیکی نداشته باشی، وابستگی احساسی وجود دارد. من از کشورم فرار نمی‌کنم. به کجا فرار کنم؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صحبت‌های خانم جلیل نشان می‌دهد که از وضعیت پیش آمده در افغانستان نگران است، اما راه‌حل موجود را ایستادن افغان‌ها در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی کشورش می‌داند. او در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خطاب به مردم افغانستان و خانواده‌اش گفت: «پیام من به تمام مردم افغانستان، زنان کشورم و به ویژه خانواده‌ام این است که می‌دانم شرایط زندگی دشوار است، اما می‌گذرد؛ به شرط اینکه همه در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی قرار بگیریم.»

با وجودی که شماری از افغان‌ها رفتن این بانوی افغان به آمریکا برای ادامه تحصیل را فرار از افغانستان دانسته‌اند، حسنا جلیل از جمله زنان مبارز این کشور به شمار می‌رود که برای نخستین بار در نظام سیاسی افغانستان به مقام معاونت وزارت کشور رسیده و چند سال در این بخش کار کرده است. در آن زمان نیز برخی انتصاب او به این سمت را غیراصولی و بر اساس روابط شخصی‌اش را با ارگ دانستند و معتقد بودند که او چنین ظرفیتی ندارد و حکومت باید هر چه زوتر وی را برکنار کند، اما او با وجود تمام مخالفت‌ها توانست وظایفش را  پیش ببرد.

پس از آنکه خانم جلیل از معاونت راهبرد و سیاست وزارت کشور افغانستان کنار رفت، در وزارت زنان این کشور معاون برنامه‌ریزی و سیاست شد و تا زمان رفتن به آمریکا  در این نهاد انجام وظیفه کرد. او حالا به دلیل ادامه تحصیل از سمتش استعفا داده است.

حسنا جلیل علاوه بر تصدی دو منصب مهم و خطیر در دو نهاد مهم افغانستان (وزارت داخله و وزارت زنان)، در بخش صنعت و معدن، نفت، تولید و واردات ادویه‌جات هم شش سال فعالیت کرده و رئیس اجرائیات بوده است. حالا او می‌گوید که پس از تمام شدن تحصیلاتش در آمریکا، دوباره به کشورش (افغانستان) بازمی‌گردد و تلاش می‌کند با توانایی و تجربه‌ای که به دست خواهد‌ آورد، به هموطنانش بیشتر خدمت کند.