تجدید تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ افغانستان

دیپلمات‌های آمریکایی، قطری، پاکستانی و افغان سرگرم چانه‌زنی برای پیشبرد مذاکرات صلح‌اند

با خروج بیش از ۹۰ درصد نیروهای آمریکایی شعله آتش جنگ بالا گرفته است -DAVID FURST / AFP

مقام‌های ارشد آمریکا، قطر، پاکستان و افغانستان درباره ازسرگیری مذاکرات صلح در میانه تشدید خشونت‌ها و پیشروی طالبان با یکدیگر گفت‌وگو کردند و بر حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان تاکید کرده‌اند.

این دیدارها در اوج حملات طالبان و سقوط چندین شهرستان به دست این گروه مسلح انجام می‌شود تا باب گفت‌وگوها برای رسیدن به نقشه‌راه سیاسی برای حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان باز شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، شب گذشته (جمعه ۹ ژوئیه) در صفحه توییترش خبر داده است:‌ «امروز با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر درباره حمایت قطر از مذاکرات صلح افغانستان و نقش این کشور در توسعه صلح و ثبات در منطقه گفت‌وگو کردم.»

جزئیات این گفت‌وگو منتشر نشده است اما قطر سال‌ها است میزبان رهبران سیاسی طالبان در دفتر آن‌ها در دوحه است و از نفوذ فراوانی بر این شورشیان برخوردار است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که آنتونی بلینکن با شاه‌محمود قریشی، همتای پاکستانی خود نیز در مورد روند صلح افغانستان و ادامه همکاری بین واشینگتن و اسلام‌آباد صحبت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مطلق قحطانی، نماینده ویژه قطر برای افغانستان به این کشور رفته است و تقریبا با تمام رهبران سیاسی از جمله اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور و عبدالله عبدالله دیدار و گفت‌وگو کرده است. آقای قحطانی بعد از افغانستان، به پاکستان سفر کرد و با ژنرال قمر جاوید باجوه، رئیس ارتش این کشور که سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان را اجرا می‌کند، مذاکره کرد.

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای می‌گوید: «مسائل دوجانبه، اوضاع امنیت منطقه‌ای از جمله تحولات اخیر افغانستان، زمینه‌سازی روند صلح در افغانستان و همکاری در بخش‌های مختلف به جزئیات بررسی شد. رئیس ارتش از نقش سازنده و همکاری قطر در میزبانی و زمینه‌سازی روند صلح افغانستان در راستای همکاری دوام‌دار و رسیدن به صلح و ثبات منطقه قدردانی کرد.»

براساس این بیانیه، آقای قحطانی نیز از تلاش‌های ادامه‌دار پاکستان برای صلح و ثبات در منطقه ستایش کرد و تعهد کرده است که در راستای توسعه روابط دوجانبه به طور مشترک کار کنند.

پاکستان دیگر کشوری با نفوذ چشمگیر بر طالبان است که میزبان بخش زیاد از رهبران نظامی این گروه است.

هم‌زمان، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری‌اش در رابطه با تحولات اخیر در افغانستان در صفحه توییترش می‌گوید که برای پایان جنگ در افغانستان و رسیدن به یک راه حل سیاسی اعمال فشارهای بین المللی نیاز است.

گروه طالبان در تازه‌ترین موضع‌گیری در جریان سفر هیئت خود به مسکو اعلام کرد که آن‌ها آماده مذاکره‌اند و نوع نظام سیاسی افغانستان در جریان مذاکرات صلح بین‌الافغانی تعیین خواهد شد.