نائومی اوساکا در جایگاه چهره سلامت روان: ورزشکاران هم انسانند

«از اینکه سخنگو یا چهره سلامت روان ورزشکاران باشم احساس ناراحتی می‌کنم زیرا این نقش هنوز برایم جدید است»

نائومی اوساکا چهار بار پیروز رقابت‌های گرند اسلم شده است - Michael Reaves/AFP

نائومی اوساکا ضمن افشای نقش دشوار و در عین حال ضروری خود به عنوان صدای سلامت روان ورزشکاران می‌گوید قصد او هرگز «ایجاد شورش» علیه وظایف آن‌ها در قبال رسانه‌ها نبوده است. 

اوساکا که چهار بار در رقابت‌های گرند اسلم پیروز شده است، در مقاله‌ای در مجله «تایم» با عنوان «خوب نبودن اشکالی ندارد» به جزئیات جنجال‌های اخیر که با غیبت او از کنفرانس خبری اوپن فرانسه آغاز شد، اشاره کرده است. 

اوساکا نوشت: «ورزشکاران هم انسانند» و در ادامه افزود که هنوز بر تصمیم خود در فرانسه استوار است.

او در این مقاله پیشنهاد می‌کند که همانگونه که به افراد عادی مرخصی استعلاجی داده می‌شود، به ورزشکاران نیز اجازه داده شود به دلایل شخصی و در صورت نیاز از شرکت در کنفرانس‌های مطبوعاتی خودداری کنند.

او گفت: «شاید باید به ورزشکاران اجازه داده شود در موارد نادر و نارسایی‌های روانی از کانون توجه رسانه‌ها دور شوند بدون آنکه مورد تحریم‌های سختگیرانه قرار گیرند.»

اوساکا که تنیس‌باز شماره دو جهان است پس از خودداری از حضور اجباری در کنفرانس خبری رولاند گاروس به پرداخت ۱۵ هزار دلار جریمه محکوم شد. به دنبال آن، این تنیسور ۲۳ ساله ضمن کناره‌گیری از کل این رقابت‌ها گفت پیش از کنفرانس‌های خبری مضطرب می‌شده و افشا کرد که دچار حملات افسردگی روانی است.

او افزود که «نمی‌تواند تصور کند شغل دیگری وجود دارد که در آن موارد حضور فرد در کنفرانس‌های رسانه‌ای (من در هفت سال گذشته تنها در یک کنفرانس حاضر نشدم) چنین سختگیرانه موشکافی شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوساکا گفت که اجتناب او از شرکت در آن کنفرانس خبری ارتباطی به رسانه‌ها نداشته است بلکه چارچوب «کهنه» اینگونه کنفرانس‌ها است که باید تغییر کند. 

او افزود: «قصد (من) هرگز نه ایجاد شورش بلکه نگاهی انتقادآمیز به محل کارمان و امکان بهتر شدن آن بوده است.» 

سازمان‌دهندگان گرند اسلم در آن هنگام در یک بیانیه مشترک گفتند که امکان دارد این تنیسور ژاپنی در صورت خودداری از انجام تعهدات مندرج در قراردادش، از اوپن فرانسه و سایر رقابت‌های بزرگ حذف شود. 

اوساکا گفت پایداری بر آنچه معتقد است درست است (برای او) «به بهای اضطراب عمیق» تمام شده است. او افزود که از کانون توجه بودن لذت نمی‌برم و «باور بکنید یا نه، من طبیعتا درون‌گرا هستم».

اوساکا گفت: «من از اینکه سخنگو یا چهره سلامت روان ورزشکاران باشم احساس ناراحتی می‌کنم زیرا (این نقش) هنوز برایم جدید است» و پاسخ به همه سوال‌ها را ندارم. امیدوارم مردم بتوانند این مساله را درک کنند که خوب نبودن و صحبت درباره آن اشکالی ندارد. افرادی هستند که می‌توانند کمک کنند و معمولا جای امیدواری باقی است.» 

او گفت اگر تلاش‌هایش تنها یک جان را نجات داده، «ارزشش را دارد». 

اوساکا از میشل اوباما، بانوی اول پیشین آمریکا، ستاره تنیس نواک جوکوویچ، مگان مارکل و استیون کاری، ستاره لیگ ملی بسکتبال و سایر کسانی که از او حمایت و او را تشویق کرده‌اند، سپاسگزاری کرد. 

او از هنگام ماجرای اوپن فرانسه به بازی ادامه داده اما می‌گوید به ویژه به دلیل بازی مقابل دوستان ژاپنی‌اش در المپیک توکیو در اواخر ماه جاری (ژوئیه) «هیجان زده است». 

© The Independent

بیشتر از ورزش