بورس ایران؛ استعفای رئیس، پیش‌درآمد استیضاح وزیر

رئیس مجلس از دولت خواست اعتماد ازدست‌رفته را احیا کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، استعفا کرد. حسن قالیباف اصل، دلیل استعفای خود را «فراهم نشدن شرایط اعلامی» خواند و خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی نوشت:«بنده در سخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند، این وظیفه خطیر را بر عهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط به دنبال توسعه بازار بودم»

او در نامه ای به فرهاد دژپسند با انتقاد دخالت‌های سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای مسئولین نوشت: «در کمترین زمان بزرگ‌ترین کارها در بازار سرمایه انجام گردید ولی متأسفانه به‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش‌ازحد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت‌وخیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ‌گاه دیده نشد.»

قالیباف در روزهای اخیر از سهامداران خواسته بود مراقب باشند و «قبل از ورود به این بازار، خود را مجهز به دانش کافی» کنند و صرفاً به مشاوران مجوز دار مراجعه کنند تا «دچار زیان نشوند.»

رئیس مجلس ایران در ابتدای جلسه علنی امروز صبح، در نطق پیش از دستور گفت: «وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی احضار شده‌اند و درصورتی‌که سوء مدیریت آن‌ها برای نمایندگان احراز شود مجلس با آن‌ها قاطعانه برخورد خواهد کرد، دولت باید هرچه سریع‌تر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استعفای رئیس بورس، یک روز پس از تجمع اعتراضی مقابل ساختمان سازمان بورس در تهران و با توجه به گفته‌های امروز محمدباقر قالیباف، این موضوع را به ذهن می‌آورد که شاید دولت با مطرح کردن استعفای رئیس بورس، می‌خواهد جلوی استیضاح وزیر اقتصاد را بگیرد.

دیروز جمعی از سهامداران هم‌زمان با افت شدید شاخص کل بازار، جلوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران جمع شدند، خشمگینانه علیه دولت شعار دادند و حتی پرچم بورس را پایین کشیدند.

بر خی از نمایندگان مجلس نیز در واکنش به وقایع اخیر بورس، از استیضاح قریب‌الوقوع وزیر اقتصاد سخن گفته بودند.

 نماینده نیشابور، فیروزه و‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎زبرخان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه هفته گذشته با رئیس مجلس درباره استیضاح وزیر، در توییتر نوشت:«ایشان بر استفاده از سایر ابزارهای نظارتی به‌جز استیضاح توصیه داشت. با تأکید امروز دکتر قالیباف در برخورد قاطعانه مجلس با وزیر اقتصاد این علامت سؤال ایجاد می‌شود به‌جز استیضاح چگونه می‌توان برخورد قاطع داشت؟!»

طبق گفته احسان ارکانی، درخواست استیضاح وزیر اقتصاد تسلیم هیئت ریسه شده و امضاکنندگان آن «یک هفته است منتظر ارجاع توسط هیئت‌رئیسه و رئیس مجلس» هستند.

سید نظام‌الدین موسوی نماینده تهران نیز با اشاره به جلسه مشترک با محمدباقر قالیباف، گفته «مردم منتظر برخورد قاطع مجلس‌اند. بسم‌الله!»

بیشتر از اقتصاد