سفر دیپلمات‌های آمریکا و فرانسه به عربستان با هدف حل بحران لبنان

سفرای فرانسه و آمریکا در لبنان روز پنجشنبه به عربستان سعودی سفر می‌کنند

صف بنزین در بیروت-Ibrahim CHALHOUB AFP/File

سفرای فرانسه و آمریکا در لبنان امروز پنجشنبه به عربستان سعودی سفر می‌کنند تا با همفکری سه کشور راهی برای خروج لبنان از بحران سیاسی و اقتصادی جاری بیابند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سفر در حالی انجام می‌شود که بانک جهانی از وخیم‌ترین بحران اقتصادی در لبنان خبر داده که از سال‌های ۱۸۵۰ تا کنون در جهان بی‌سابقه بوده است.

قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی در لبنان سر به فلک کشیده، ۸۰ درصد مردم پول خرید غذا ندارند و سوخت کم‌یاب یا نایاب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قدرت‌های جهانی خواهان ایجاد یک دولت جدید در لبنان هستند تا کمک‌های خود را به این کشور ارسال کنند، اما با گذشت ۱۱ ماه، هنوز سیاستمداران لبنان بر سر تشکیل یک دولت جدید به توافق نرسیده‌اند.

سفارت فرانسه در لبنان می‌گوید که سفیر در سفر به عربستان و ملاقات با مقامات این کشور و همتای آمریکایی خود بر اهمیت و فوریت ایجاد یک دولت معتبر و کارآمد در لبنان و اجرای اصلاحات تاکید می‌کند.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، هدف افزایش فشارها بر عاملان بن‌بست کنونی است.

ماه گذشته نیز دیپلمات‌های ارشد آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی به طور مشترک خواستار اتحاد رهبران لبنان شده‌ بودند.

این درحالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با همتایان فرانسوی و عربستانی خود در مورد لبنان گفت‌و‌گو کرده بود. بلیکن در توییتر نوشت که رهبران سیاسی لبنان باید با اجرای اصلاحات، اقتصاد را باثبات کنند.

بحران اقتصادی در لبنان بیش از ۹۰ درصد از ارزش پول رایج این کشور را در مقابل دلار کاهش داده است. بیش از نیمی از جمعیت لبنان نیز هم‌اکنون در فقر زندگی می‌کنند.

اتحادیه اروپا نیز رهبران سیاسی لبنان را به اعمال تحریم تهدید کرده است.

دولت لبنان تابستان گذشته به دنبال انفجار مهیب در بندر لبنان که ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت استعفا کرد، اما مقامات سیاسی هنوز نتوانسته‌اند در مورد تشکیل دولت جدید به توافق برسند.

بیشتر از جهان