نفتالی بنت سیاست اسرائیل در قبال ایران را بازبینی می‌کند

با آن که بنت مانند نتانیاهو موضعی تند در برابر جمهوری اسلامی ایران دارد اما قصد دارد خط جدیدی را در این حوزه دنبال کند

اولویت بنت پیش از دیدار با جو بایدن، گردآوری داده‌های اطلاعاتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، از جمله جنبه‌های فنی آن است- MENAHEM KAHANA / POOL / AFP

مقام‌های اسرائیل به پایگاه خبری اکسیوس گفته‌اند که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، بازبینی سیاست کشورش در برابر ایران را آغاز کرده است و آن روند پیش از نخستین دیدار او در این مقام با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده (که احتمالا اواخر ماه جاری میلادی انجام می‌شود) به پایان خواهد رسید.

اکسیوس روز چهارشنبه نوشت، بنت روندی را برای چرخش سیاست خارجی اسرائیل در چند جبهه، به ویژه در برابر ایران، آغاز کرده است. با آن که بنت مانند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین، موضعی تند در برابر جمهوری اسلامی ایران دارد، اما قصد دارد خط جدیدی را در این حوزه دنبال کند.

یک مقام اسرائیلی به اکسیوس گفته است که بحث اصلی در این زمینه آن است که آیا وضعیت فعلی – یعنی وضعیتی که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در عمل کارایی ندارد و ایران نیز برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد – برای اسرائیل بهتر است، یا آن که هم ایران و هم آمریکا به پیروی مشترک از آن توافق بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام که هویت او فاش نشده است، «چندین پرسش در مباحث مطرح شده است؛ این که آیا روند فعلی از بازگشت ایالات متحده به توافق بهتر است یا بدتر، این که اسرائیل بهتر است چگونه بر دولت بایدن تاثیر بگذارد، و وضعیت کنونی چه معنایی بر توسعه گزینه نظامی اسرائیل دارد.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرده است که در صورت پیروی کامل تهران از تعهداتش در برجام، واشنگتن نیز به توافق بازخواهد گشت و مذاکرات غیرمستقیمی را در این راستا با ایران در وین آغاز کرده است. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در بهار ۹۷ از برجام خارج شد.

نتانیاهو به شدت با بازگشت آمریکا به برجام مخالف بود و اکسیوس از قول مقام‌های اسرائیلی می‌گوید نفتالی بنت، جانشین او، پیش از آغاز بازبینی‌های گسترده سیاست خارجی اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را نیز در بر می‌گیرد، چند نشست در مورد ایران و رفتار منطقه‌ای آن برگزار کرده است.

بر اساس این گزارش، اولویت فوری نخست وزیر جدید اسرائیل پیش از دیدار با رهبران جهان، به ویژه با جو بایدن، گردآوری داده‌های اطلاعاتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، از جمله جنبه‌های فنی آن است.