نخست وزیر جدید اسرائیل: جمهوری اسلامی رژیمی نیست که بتوان با آن معامله کرد

«جمهوری اسلامی نظامی خشن و تندرو است که «جلاد تهران» را به ریاست جمهوری برگزیده است»

Heidi Levine/Pool via REUTERS

نخست وزیر جدید اسرائیل روز پنجشنبه حکومت ایران را خشن و تندرو توصیف کرد که حاضر است فقط برای دستیابی به برنامه هسته‌ای نظامی مردمش سال‌ها گرسنگی بکشند، و تاکید کرد جمهوری اسلامی رژیمی نیست که بتوان با آن معامله‌ای کرد.

توییتر فارسی دفتر نخست وزیری اسرائیل در رشته توییت‌هایی نوشت، نفتالی بنت در سخنانی در مراسم پایان دوره خلبانی نیروی هوایی اسرائیل گفت جمهوری اسلامی نظامی خشن و تندرو است که «جلاد تهران» را به ریاست جمهوری انتخاب کرده است.

وی با بیان این که دشمنان اسرائیل در طول سال‌ها تغییر و پیشرفت می‌کنند، از عراق به عنوان دشمن سابق و از ایران به عنوان دشمن کنونی نام برد و گفت، دشمنان اسرائیل می‌دانند که «ما بی‌درنگ در وقت لازم، همانند گذشته، عمل خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بنت تاکید کرد اسرائیل هرگز هیچ تهدید علیه موجودیت خود را نمی‌پذیرد و افزود، ما ترجیح می‌دادیم دنیا بفهمد این نظامی که حاضر است برای دستیابی به برنامه هسته‌ای نظامی مردمش سال‌ها گرسنگی بکشند، رژیمی نیست که بتوان با آن معامله کرد.

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: «اما متاسفانه وضع این چنین نیست. ما با دوستانمان مشورت و مذاکره خواهیم کرد، آنها را قانع خواهیم کرد، اطلاعات و درکمان را از روی احترام متقابل با آنها در میان خواهیم گذاشت، اما در آخر، مسئولیت و سرنوشت ما در دست خود ما و نه در دست هیچکس دیگر خواهد بود.»

اسرائیل همواره مخالف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران، که در دولت باراک اوباما حاصل شد، بوده و می‌گوید برای مهار جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران کافی نیست. با این حال، برخی ناظران بر این باورند که تعامل اسرائیل با ایالات متحده در این زمینه احتمالا دستخوش تغییر خواهد شد.

وبسایت خبری تحلیلی «اکسیوس» روز پنجشنبه در گزارشی در همین ارتباط نوشت، مقام‌های اسرائیلی در تلاش هستند با انجام دیدارهایی در سطوح بالا با مقام‌های ارشد آمریکایی، بر رویکرد دولت جو بایدن در برابر توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات جاری در وین برای احیای آن توافق، تاثیر بگذارند.