رویکرد دولت جدید اسرائیل برای تعامل با آمریکا در برابر ایران

«نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل در مورد برجام با دولت بایدن هم‌نظر نیست»

اسرائیل همواره مخالف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران، که در دولت باراک اوباما حاصل شد، بوده است-MENAHEM KAHANA / AFP

با کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت در اسرائیل پس از دوازده سال نخست‌وزیری و روی کار آمدن دولت جدید، شاید بتوان انتظار تغییراتی در سیاست‌های آن کشور کوچک خاورمیانه داشت؛ اما در حوزه سیاست خارجی، به ویژه در مورد تهدیدهای ایران، به نظر نمی‌رسد تغییر قابل توجهی رخ دهد.

اسرائیل همواره مخالف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران، که در دولت باراک اوباما حاصل شد، بوده است و می‌گوید برای مهار جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران کافی نیست. با این حال، برخی ناظران بر این باورند که تعامل اسرائیل با ایالات متحده در این زمینه احتمالا دستخوش تغییر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت خبری‌ـ‌‌تحلیلی «اکسیوس» روز پنجشنبه (۲۴ ژوئن) در گزارشی در همین ارتباط نوشت، مقام‌های اسرائیلی در تلاش هستند با انجام دیدارهایی در سطوح بالا با مقام‌های ارشد آمریکایی، بر رویکرد دولت جو بایدن در برابر توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات جاری در وین برای احیای آن توافق، تاثیر بگذارند.

در این گزارش از قول یک مقام اسرائیلی که هویت او مشخص نشده است گفته می‌شود نفتالی بنت نخست‌وزیر و یائیر لاپید وزیر امور خارجه کابینه جدید اسرائیل، در مورد برجام با دولت بایدن هم‌نظر نیستند، «اما برخلاف نتانیاهو، که فقط آن را رد و از تعامل خودداری می‌کرد، دولت جدید می‌خواهد امتحان کند و بر نتیجه تاثیر بگذارد و به‌ صورت خصوصی در مورد جزئیات آن با دولت بایدن بحث کند».

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر پیشین به مقام‌های اسرائیلی دستور داده بود از گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود درباره جزئیات برجام و مذاکرات مربوط به آن خودداری کنند؛ تصمیمی که بسیاری از مقام‌های اسرائیلی آن را به چالش کشیده و گفته‌اند تنها باعث شد که اسرائیل در این حوزه منزوی شود و نتواند تاثیر لازم را بر مذاکرات بگذارد.

در همین حال، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، به واشینگتن سفر کرده و روز چهارشنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دیدار کرد. به گفته یک سخنگوی ارتش دفاعی اسرائیل، آقای کوخاوی در این دیدار بر ایرادهای برجام و آنچه برای رفع آن ایرادها می‌توان انجام داد تمرکز داشت.

از سوی دیگر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز قرار است روز یکشنبه در ایتالیا با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، دیدار کند، دیداری که برخی مقام‌های اسرائیلی می‌گویند انتظار می‌رود در جریان آن، بر ملاحظات اسرائیل در مورد بازگشت واشینگتن به توافق و شرایطی که آمریکا باید برای این بازگشت پیش پای تهران بگذارد، تاکید خواهد شد.