جامائیکا از ملکه غرامت خواست

«عواقب زیان‌بار برده‌داری هنوز ادامه دارد»

جامائیکا یکی از کشورهای مشترک‌المنافع سلطنت بریتانیا است و ملکه و جایگاه سلطنت بریتانیا را در راس کشور خود به‌رسمیت می‌شناسد - Andrew Milligan / AFP

دولت جامائیکا می‌خواهد به دلیل نقش بریتانیا در تجارت بردگان فراسوی اقیانوس اطلس، از ملکه برای شهروندان سیاه‌پوست غرامت بخواهد.

درخواستی در حال تنظیم است و به زودی خدمت علیا‌‌حضرت و دولت بریتانیا تسلیم خواهد شد. 

اولیویا بابزی گرنج، وزیر فرهنگ، جنسیت، سرگرمی و ورزش، گفت: «بسیار مفتخریم که اعلام کنیم در مسیر تلاش‌های خود برای برقراری عدالتی متقابل برای قربانیان و فرزندان تجارت بردگان فرای اقیانوس اطلس، گام‌هایی بیشتر برداشتیم. درخواست ما به زودی به ملکه بریتانیا و - یا دولت بریتانیا ارائه خواهد شد.»

این اقدام حمایت حزب ملی مردم، حزب مخالفان دولت آن کشور، را نیز همراه دارد.

مارک گلدینگ، رهبر حزب ملی مردم، در گفت‌وگو با ایندیپندنت گفت: «مخالفان هم از این درخواست حمایت می‌کنند و اکنون مدت‌هاست که از درخواست برای غرامت در ازای برده‌داری حمایت کرده‌اند. حزب ملی مردم همواره بخشی از نیروهایی بوده است که خواستار غرامت برای تاثیرات ادامه‌دار برده‌داری هستند. کمیته‌ای برای درخواست غرامت چند سال پیش تشکیل شد و (آن حرکت) به سراسر ادارات در جامائیکا تسری یافته است. پس به نظرم حمایتی از هر دو حزب برای این تلاش‌ها وجود دارد تا بالاخره حقانیت این درخواست پذیرفته شود»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «همچنین طرح کریکام نیز در جریان است که به دنبال غرامت‌گیری است و جاماییکا هم بخشی از آن بوده و آن هم از حمایت فراحزبی برخوردار است.»

جامائیکا در سال ۱۶۵۵ مستعمره بریتانیا شد. از آن زمان تا ۱۸۳۸، بریتانیا بیش از سه میلیون نفر را از خانه‌های خود در سراسر قاره آفریقا ربود و طی بخشی از تجارت بردگان فرای اقیانوس اطلس، آنان را به آن طرف اقیانوس قاچاق کرد.

افراد سیاه‌پوستی که به بردگی گرفته شده بودند، به اجبار به مستعمرات بریتانیا در کارائیب، از جمله جامائیکا، برده و در آنجا فروخته شدند تا روی مزارع به کشت شکر و سایر گیاهان مشغول شوند و در تمام آن دوران، به نحوی ظالمانه و غیرانسانی با آنان برخورد می‌شد.

به دلیل مشارکت در این تجارت، بریتانیا سود مالی کلانی برد که درواقع بنیان کشوری را ساخت که امروز می‌شناسیم.

بعد از آزادسازی بردگان، در یکی از بزرگ‌ترین وام‌های تاریخ، دولت بریتانیا در ازای دشواری‌های حاصل از نداشتن بردگانی آفریقایی که برده‌داران را ثروتمند می‌کرد، ۲۰ میلیون پوند از خزانه‌داری دولت به مالکان سابق بردگان قرض داد.

این وام به طور کامل تا سال ۲۰۱۵ و به هزینه مالیات‌دهندگان بریتانیایی پرداخته شد، درحالی که فرزندان افرادی که به بردگی کشیده شدند، هیچ غرامتی دریافت نکردند و جامائیکا یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران صندوق بین‌المللی پول است که بریتانیا هم در آن عضویت دارد.

گرچه این کشور در سال ۱۹۶۲، پس از بیش از ۳۰۰ سال حکومت استعماری بریتانیا، به استقلال دست یافت، اما جامائیکا هنوز یکی از کشورهای مشترک‌المنافع سلطنت بریتانیا است و ملکه و جایگاه سلطنت بریتانیا را در راس کشور خود به‌رسمیت می‌شناسد.

© The Independent