تاکید روسیه بر اهمیت پروتکل الحاقی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران

میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت، در مورد اهمیت بندهای «غروب» در برجام به نظر می‌رسد غلو می‌شود

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین- JOE KLAMAR / AFP

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، روز چهارشنبه با اشاره به برخی بزرگ‌نمایی‌ها در مورد بندهای موسوم به «غروب» در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، تاکید کرد که راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس پروتکل الحاقی قابل‌‌اعتمادترین تضمین در حوزه منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی است.

میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت، در مورد «اهمیت بندهای غروب در برجام به نظر می‌رسد اغلب غلو می‌شود. البته به اعتمادسازی یاری می‌کنند. در هر حال، دیر یا زود، (بندهای) غروب منقضی می‌شوند. از لحاظ منع تکثیر(سلاح‌های کشتار جمعی)، قابل ‌اعتمادترین تضمین، راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق پروتکل الحاقی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، بندهایی در پیوند با زمان‌بندی اجرای مفاد آن وجود دارد که از آن‌ها با عنوان «غروب» یاد می‌شود؛ یکی در مورد روند اجرای بخش‌های مختلف توافق، و دیگری در مورد برچیده شدن تحریم‌های اعمال شده مرتبط با آن بخش‌ها و کاهش نظارت‌های بین‌المللی در پی اجرای آن مفاد، طی مدتی مشخص.

بر اساس آن بندها، ایران پس از  گذشت ۱۰ سال می‌‌تواند سانتریفیوژهای خود را افزایش دهد، و پس از ۱۵ سال نیز اجازه خواهد داشت میزان اورانیوم غنی‌شده خود را در سطح پایین، افزایش دهد. منتقدان برجام، از جمله جمهوری‌خواهان آمریکا، و نیز برخی کشورهای منطقه مانند اسرائیل، خواستار طولانی‌تر شدن این بازه‌های زمانی هستند.