ماراش دوندورما، بستنی محبوب گردشگران در ترکیه

بستنی ماراش معجزه‌ استادان بستنی‌ساز ساکن شهر قهرمان ماراش است

بستنی یکی از محبوب‌ترین دسرهای دنیا است؛ طعم‌ها و رنگ‌هایش آنقدر متنوع است که اگر یک طعم آن را دوست نداشتید به راحتی می‌توانید سراغ طعم دیگری بروید. امروزه صنعت بستنی به‌ قدری گسترش پیدا کرده است که در برخی از کشورها برای جذب گردشگران خارجی بستنی‌هایی در رنگ‌ها و ابعاد مختلف ارائه می‌شود. هر کشور و شهری از جهان ممکن است یک نوع بستنی مخصوص خود را داشته باشد مثل شیراز زیبای ما که فالوده‌بستنی‌هایش جان تازه‌ای به انسان می‌بخشند. کشور ترکیه هم یک نوع بستنی مخصوص دارد که به آن «ماراش دوندورما» یا همان بستنی ماراش می‌گویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر در ماه‌های گرم سال به ترکیه سفر کنید، می‌بینید که بستنی سنتی ماراش در طعم‌ها و رنگ‌های متنوع به فروش می‌رسد. بنابراین اگر زمانی گذرتان به ترکیه افتاد، از لذت چشیدن طعم این بستنی را غافل نشوید. بستنی‌فروش‌ها در این کشور برای اینکه بافت ضخیم این بستنی را به رُخ بکشند، مقابل چشمان مشتریان و گردشگران با بستنی خریدار بازی می‌کنند. این کار به‌ صورت ویژه‌ای توجه گردشگران را به ترکیه جذب کرده است.

بستنی ماراش یک بستنی سنتی است که بافت متفاوتی و ضخیم‌تری دارد و یک بستنی جامد اما انعطاف پذیر است. این بستنی خوشمزه نام خود را از استان قهرمان ماراش در جنوب شرقی کشور ترکیه گرفته است. امروزه در برخی از کافه‌های ترکیه این بستنی خوشمزه حتی همراه با حلوای ترکی نیز ارائه می‌شود.

تاریخچه پیدایش بستنی ماراش ترکیه

بستنی ماراش معجزه‌ استادان بستنی‌ساز ساکن شهر قهرمان ماراش است. افراد محلی می‌گویند که در زمان امپراتوری عثمانی شخصی به نام «ماراشلی عثمان آقا» مسئول فروش نوشیدنی ثعلب به اشراف‌زاده‌ها و افرادی که در کاخ‌های سلطنتی زندگی می‌کردند، بوده است. یک روز پس از پایان فروش، او محصول خود را در فضای باز رها کرده و روز بعد با بارش برف، مشاهده کرده است که ظرف نوشیدنی ثعلب او یخ زده و بافت محتوای آن مانند بستنی شده است؛ یعنی پیدایش این بستنی کاملا تصادفی بوده است.

مهم‌ترین ویژگی بستنی ماراش ترکی این است که از شیر بُز کوهی که در دمای ۹۰ درجه جوشانده می‌شود، تهیه شده است. جوشاندن با حرارت ۹۰ درجه موجب می‌شود تا میکروارگانیسم‌های موجود در شیر کاملا تصفیه شوند.

طرز تهیه بستنی ماراش خانگی

مواد لازم برای این کار، یک لیتر شیر، یک و نیم لیوان شکر، یک لیوان پودر ثعلب و یک لیوان خامه است.

ابتدا شیر را داخل یک قابله بریزید و با اضافه کردن شکر و ثعلب روی شعله متوسط تا زمانی که شیر به جوش بیاید هم بزنید. این کار را تا پنج دقیقه بعد از جوشیدن شیر هم ادامه دهید و سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید شیر دو دقیقه استراحت کند. سپس یک لیوان خامه را به شیر اضافه کنید و تا زمانی که خامه جذب شیر شود، آن را به‌خوبی هم بزنید. این کار را تا زمانی که شیر و خامه خنک شود ادامه دهید. بستنی را در فریزر بگذارید و هر نیم ساعت یک‌بار دوباره آن را هم بزنید. این کار را دست‌کم سه بار انجام دهید و سپس اجازه دهید تا حداقل پنج ساعت در فریزر بماند. حالا بستنی خوشمزه شما آمده است و می‌توانید آن را میل کنید.

طرز تهیه حلوای ترکی با بستنی

حلوای ترکی یک دسر بی‌نظیر است که می‌توانید آن را در کافه‌های این کشور به همراه پسته و بستنی میل کنید. برای درست کردن آن، ابتدا در یک قابله بزرگ یک لیوان آب، دو لیوان شیر و سه لیوان شکر را اضافه کنید و در درجه حرارت کم هم بزنید. وقتی شربت در حال جوشیدن است، در قابله‌ای جدا، ۱۲۵ گرم مارگارین و ۱۲۵ گرم کره را اضافه کنید و در حرارت پایین هم بزنید تا آب شود. وقتی کره‌ها آب شدند، ۵۰۰ گرم آرد سمولینا را به آن اضافه کنید و در حرارت پایین تا زمانی که روغن‌ جذب آرد شوند، آن رابه آرامی هم بزنید. برای اینکه حلوای خوبی داشته باشید، مرتب و ریتم‌وار هم بزنید.

وقتی رنگ حلوا کاملا قهوه‌ای شد، شربت در حال جوشیدن را کم‌کم به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید؛ سپس در قابله را ببندید و اجازه دهید آب شربت در حلوا جذب شود. وقتی آب شربت کاملا جذب حلوا شد، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید حلوای شما کمی خنک شود.

شما می‌توانید این حلوا را همراه با بستنی که درست کرده‌اید و مغزهایی چون گردو، فندق و خرما یا میوه‌های خشک تزیین و میل کنید. نوش جان!

بیشتر از زندگی