با سگی که در گرمای تابستان در خودرو حبس شده چه کنیم؟

حتما از سگ داخل خودرو و شرایط او عکس یا فیلم تهیه کنید و اسامی شاهدان ماجرا را یادداشت کنید

اگر دیدید سگی از گرمای داخل خودرو عذاب می‌کشد، توصیه می‌شود با مسئولان یا انجمن‌های حمایت از حیوانات محلی تماس بگیرید- Pexels

اهالی کانادا و آمریکا همچنان گرفتار گرمای بی‌سابقه‌اند و آگاهی از آثار موج گرما بر حیوانات خانگی برای صاحبان آن‌ها واجب است.

به ویژه صاحبان سگ هنگام بیرون بردن حیوان خانگی‌شان در این گرما باید به خوبی از آن مراقبت کنند. انجمن سلطنتی ضدحیوان‌آزاری (آراِس‌پی‌سی‌اِی) یادآوری می‌کند بیشترین تماس‌های دریافتی در تابستان مربوط به سگ‌هایی‌ است که در هوای گرم داخل خودرو‌های پارک‌شده تنها مانده‌اند.

به توصیه اغلب سازمان‌های حامی حقوق حیوانات، اگر با سگی مواجه شدید که در گرما داخل خودرو تنها رها شده بود و احساس کردید سلامتش در خطر است، حتما دست به کار شوید.

به گفته آراِس‌پی‌سی‌اِی، وقتی دمای هوای خارج ۲۲ درجه سانتیگراد باشد، دمای داخل خودرو می‌تواند در عرض یک ساعت به شدت افزایش یافته و به ۴۷ درجه سانتیگراد برسد.

تابستان امسال (۲۰۲۱) اگر دیدید سگی در گرما داخل خودرو تنها رها شده است، براساس آنچه موسسات خیریه حمایت از حیوانات گفته‌اند، کارهای زیر را انجام دهید.

بررسی علائم گرمازدگی

ابتدا بررسی کنید و ببینید سگ علائم گرمازدگی دارد یا نه، که به گفته آراِس‌پی‌سی‌اِی زمانی رخ می‌دهد که حیوان نمی‌تواند بدن خود را خنک کند.

بارزترین نشانه‌های گرمازدگی در سگ‌ له‌له زدن شدید، ترشح بیش از حد بزاق دهان، بی‌حالی و خواب‌آلودگی، غش کردن یا حالت تهوع است.

اگر فکر می‌کنید جان سگ در خطر است، به توصیه انجمن مردمی رفتار اخلاقی با حیوانات (پیتا) مدل، رنگ، سال ساخت و شماره خودرو را یادداشت کنید و بگویید با صاحب خودرو تماس بگیرند.

کمک خواستن از متخصص

اگر دیدید سگی از گرمای داخل خودرو عذاب می‌کشد، توصیه می‌شود با مسئولان یا انجمن‌های حمایت از حیوانات محلی تماس بگیرید و به گفته پیتا تا زمان رسیدن آن‌ها و برطرف شدن مشکل محل را ترک نکنید.

اگر با پلیس تماس بگیرید، از شما می‌خواهند شرایط را شامل وضعیت سگ و شماره خودرو با جزئیات کامل توضیح دهید.

حتما از سگ داخل خودرو و شرایط او عکس یا فیلم تهیه کنید و اسامی شاهدان ماجرا را یادداشت کنید.

ورود به خودرو

به گفته پیتا، در صورتی‌ که مسئولان مربوطه نتوانند به موقع در محل حاضر شوند، راه دیگر این است که یک (یا چند) شاهد پیدا کنیم که حاضر باشند شهادت دهند جان حیوان در خطر بوده و سپس درِ خودرو را به زور باز کنیم.

جمعیت حمایت از حیوانات ایالات متحده خاطر نشان کرد: «در بسیاری از ایالت‌ها، قانون از نیکوکارانی که در شرایط مشخصی حیوانات را از خودرو خارج کنند حمایت می‌کند، پس قوانین محل زندگی خود را بدانید و اقدام‌های لازم را انجام دهید.»

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دقت داشته باشید که بعد از خارج کردن سگ از خودرو، باید او را از محیط گرم خارج و به خودرویی کولردار منتقل کنید و فورا به دامپزشکی برسانید.

به توصیه این سازمان: «اگر خودتان نمی‌توانید سگ را منتقل کنید، در صورت امکان حیوان را به ساختمانی تهویه‌دار و خنک ببرید و با سازمان نظارت بر حیوانات تماس بگیرید. به آن‌ها بگویید شرایط فوری است.»

اجرای فوری کمک‌های اولیه

اگر حیوان نیاز به کمک فوری دارد، پس از رساندنش به جای خنک و زیر سایه باید عملیات کمک‌های اولیه را برایش اجرا کرد.

به توصیه انجمن سلطنتی ضدحیوان‌آزاری، اول آب روی سگ بریزید. آب حتما باید خنک باشد نه سرد، زیرا آب سرد باعث ایجاد شوک در حیوان می‌شود.

سپس می‌توان از حوله مرطوب و پنکه برای خنک‌تر کردن حیوان استفاده کرد.

جرعه‌جرعه آب به سگ بنوشانید و همچنان آب خنک بر بدنش بریزید تا وقتی که سرعت تنفسش کم شود.

اگر سگ لرز کرد نشان می‌دهد دمای بدنش زیادی پایین آمده است.

وقتی سگ به قدر کافی خنک شد و سرعت تنفسش پایدار شد، توصیه می‌شود بی درنگ او را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی ببرید.

اگر سگی که در خودروی داغ گیر افتاده نشانه‌های گرمازدگی نداشت چه کنیم؟

اگر به سگی برخوردید که به‌رغم ماندن در خودروی داغ علائم گرمازدگی ندارد بازهم باید برای اطمینان از سلامتش اقداماتی چند انجام دهید:

ابتدا سعی کنید بفهمید سگ چه مدت در خودرو بوده است. مثلا شاید «قبض پارکینگ خودکار» روی داشبورد باشد و از روی آن بتوانید پی به این موضوع ببرید.

حتی اگر صاحب سگ زود به سراغ خودروی خود آمد، ممکن است همچنان بتوان واقعه را به پلیس گزارش داد. با این حساب شاید بد نباشد پلاک خودرو را یادداشت کنید.

اگر سگ را در خودرویی یافتید که کنار سوپرمارکت یا محل برگزاری رویدادی پارک شده،‌ به توصیه انجمن حمایت از حیوانات ایالات متحده، می‌توان «به مدیریت یا حراست آن مجموعه اطلاع داد و از آنان خواست موضوع را از بلندگو اعلام کنند تا صاحب خودرو پیدا شود».  

به هر حال عاقلانه نیست سگی را که تنها در خودروی داغ مانده بوده به حال خود رها کنیم حتی اگر گرمازده نشده باشد. باید در صورت نیاز بتوانید با شماره اعلام موارد غیرضروری پلیس تماس بگیرید یا کسی را کنار خودرو مامور تحت نظر داشتن سگ کنید.

حتی اگر پنجره‌ها باز باشد باز فرقی نمی‌کند. به گفته انجمن حمایت از حیوانات «پایین دادن شیشه‌های خودرو اثر چندانی بر دمای هوای داخل آن ندارد.»

این نهاد همچنین از افراد می‌خواهد تا جایی که می‌توانند در افزایش آگاهی عمومی راجع به خطرات بالقوه رها کردن حیوانات در خودروی داغ بکوشند و می‌افزاید: «از مدیریت فروشگاه‌های محله، مراکز خرید، رستوران‌ها و سایر کسب‌وکارها بخواهید با نصب تابلو از مشتریان بخواهند حیوانات خانگی خود را هنگام خرید یا غذا خوردن در خودرو رها نکنند. یکی از بهترین راه‌ها برای حل این مشکل افزایش آگاهی عمومی است.»

این نهادها همچنین از مردم می‌خواهند اگر در شهر یا ایالتشان قانون ممنوعیت رها کردن حیوانات خانگی در خودروی پارک‌شده وجود ندارد، با نمایندگان خود در شورای شهر و ایالت تماس بگیرند یا این موضوع را در جلسه‌ مرکز همایش‌های شهر مطرح کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به اقدام‌های لازم هنگام دیدن سگ در خودروی داغ می‌توانید به تارنماهای «بنیاد مردمی رفتار اخلاقی با حیوانات» (پیتا) یا «انجمن انسانی» مراجعه کنید.

© The Independent

بیشتر از زندگی