روش محافظت حیوانات خانگی از اثرات موج گرما

تابستان برای سگ‌هایی که پوشش موی بلند دارند احتمالا نسبت به رفیقان موکوتاه‌شان سخت‌تر است

اگر سگی بیش از حد گرمش شود، ممکن است در معرض خطر جدی گرمازدگی قرار گیرد - JAIME REINA / AFP

کنار آمدن با گرما کار آسانی نیست، برای بسیاری کنار آمدن با پرتو سوزان خورشید، هوای شرجی سمج و گرمای فزاینده دشوار است.

پس اگر موج گرمایی که اکنون کانادا و قسمت‌هایی از آمریکا را فراگرفته برایتان تحمل‌ناپذیر است، می‌توانید تصور کنید حیوانات خانگی چه وضعی دارند.

حیوانات خانگی از نعمت تکلم برخوردار نیستند تا بتوانند به ما بگویند دچار گرمازدگی یا تشنگی شدید شده‌اند، پس باید بدانیم چگونه در شرایط آب‌وهوایی غیرمعمول تا حد امکان ایمنی و سلامت حیوانات خانگی خود را حفظ کنیم.

اگر سگ‌‌ها را دوست داریم یا خزنده‌ای در خانه نگه می‌داریم، با استفاده از روش‌های زیر می‌توانیم تا پایان دوره موج گرما به خوبی از آن‌ها مراقبت کنیم.

سگ‌

تابستان برای سگ‌هایی که پوشش موی بلند دارند احتمالا نسبت به رفیقان موکوتاه‌شان سخت‌تر خواهد بود.

البته براساس توضیحات موسسه خیریه بلو کِراس، سگ‌ها می‌توانند با له له زدن و دفع گرما از پنجه‌‌ها خود را خنک کنند.

دلیل این امر آن است که پوست سگ‌ها مانند انسان عرق نمی‌کند.

اگر سگی بیش از حد گرمش شود، ممکن است در معرض خطر جدی گرمازدگی قرار گیرد. به گفته این موسسه خیریه «علائم گرمازدگی در سگ‌ها شامل غش کردن، له له زدن بیش از حد و ترشح زیاد آب دهان است».

این موسسه توصیه می‌کند: «اگر حدس می‌زنید حیوان شما دچار این حالت شده، به مکانی خنک ترجیحا جایی که هوای خنک جریان داشته باشد، ببریدش و موهایش را با آب خنک -‌ نه یخ - خیس کنید و در اولین فرصت با دامپزشک خود تماس بگیرید.»

علاوه بر این تنها گذاشتن سگ در ماشین در روزهای گرم، با توجه به اینکه دمای داخل ماشین می‌تواند به سرعت و به شدت گرم شود ممکن است عواقب وخیمی داشته باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود در روزهای گرم هرگز سگ خود را در ماشین تنها نگذارید.

برای اطمینان از راحتی سگ‌ها هنگام پیاده‌روی در روزهای بسیار گرم، «انجمن سلطنتی ضد حیوان‌آزاری» توصیه می‌کند صبح‌ زود یا عصر‌ روزهای تابستان به پیاده‌روی ببریدشان، بدین ترتیب پنجه‌هایشان روی آسفالت یا سنگفرش داغ نمی‌سوزد و گرمازده نمی‌شوند.

همچنین باید مطمئن شوید سگتان همیشه به آب دسترسی دارد.

گربه‌

به گفته موسسه «حیوانات خانگی بسیار مهم»، خطر آفتاب‌سوختگی در برخی گونه‌‌های گربه‌ ممکن است از سایر گونه‌ها بیشتر باشد.

این موسسه می‌گوید: «گربه‌هایی با رنگ روشن‌ بیشتر در معرض خطر آفتاب‌سوختگی قرار دارند، به خصوص در گوش‌ها، بینی و قسمت‌های کم موتر. مانند انسان، آفتاب‌‌سوختگی (در گربه‌ها) می‌تواند منجر به سرطان پوست شود.»

بسیاری از خانواده‌ها ممکن است اجازه گشت و گذار آزادانه به دوست گربه‌سان خود بدهند، اما این آژانس توصیه می‌کند در گرم‌ترین ساعات روز یعنی از ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر مانع خروج آن‌ها از خانه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی می‌توانید دست به جیب شوید و ضدآفتاب مخصوص حیوانات خانگی تهیه کنید تا بیشتر از پوستشان در برابر نور خورشید حفاظت کنید.

کوتاه کردن موی گربه نیز می‌تواند راه حلی مناسب برای فراهم کردن اسباب راحتی‌اش در روزهای بسیار گرم باشد.

به علاوه اگر احساس کردید گربه دچار گرمازدگی شده است، می‌توانید با حوله خیس او را خنک کنید.

درست مثل دیگر حیوانات، گربه‌ را هم نباید در طول موج گرما در ماشین تنها گذاشت.

همستر

اگر معمولا همسترتان را در جعبه شیشه‌ای یا پلاستیکی نگه می‌دارید حواستان باشد که دمای داخل جعبه از متوسط دمای اتاق بالاتر است.

این نکته در اینکه جعبه را کجا بگذارید اهمیت دارد. مثلا اگر آن را بر لبه پنجره بگذارید ممکن است به دلیل تابش خورشید همستر گرمازده شود.

در تارنمای مخصوص نگهداری همستر همی‌ورلد توصیه شده است در طول روز جعبه همستر را بر سطح سنگی یا سرامیکی کف اتاق بگذارید تا جای حیوان خنک و راحت باشد.

حتی می‌توان یک قطعه کاشی کف قفس گذاشت تا دمای داخلش پایین‌تر بیاید.

راهکار دیگر بنا بر توصیه این تارنما قرار دادن بطری آب یخ‌زده بر دیواره خارجی قفس و عوض کردن مداوم ظرف مخصوص آب حیوان است.

ماهی

شاید گمان کنید فقط حیوانات خشکی درگیر گرما و شرجی شدید هوا می‌شوند و جای ماهی‌ها در آب امن است.

اما اگر دمای اتاق از حالت عادی بالاتر برود آب آکواریوم نیز فورا گرم می‌شود.

اگر آکواریوم‌ شما گرم‌کن دارد به توصیه «تارنمای ماهیان گرمسیری» بهتر است خاموشش کنید و در صورت امکان بهتر است دمای معمول آب را نیز کم کنید.

روش دیگر برای خنک نگه داشتن آب گذاشتن کیسه‌های حاوی یخ کف آکواریوم است.

پرنده

شاید پرنده‌هایی که در جاهای گرمسیر سراسر دنیا زندگی می‌کنند به آب‌وهوای گرم عادت داشته باشند اما آستانه تحمل گرمای پرندگان خانگی ممکن است پایین‌تر باشد.

به گفته تارنمای «برد ساپلای» پرنده ممکن است به تغییرات ناگهانی محیط بسیار حساس باشد و بدین جهت باید بدانیم در هنگام وقوع موج گرما چگونه خنک نگهش داریم.

در این تارنما آمده است «دمای متوسط داخل بدن پرنده حدود ۴۰ درجه سانتیگراد است. بدین ترتیب این موجودات به گرمای زیاد حساس‌اند.»

نشانه‌های گرمازدگی پرنده شامل نفس‌نفس زدن، باز نگه داشتن بال‌ها و مضطرب شدن پرنده است که باید حواسمان به این نشانه‌ها باشد.

بسیاری از پرندگان ذاتا از بودن در فضای باز لذت می‌برند. در این صورت باید حواستان باشد فضای بازی که پرنده معمولا به آنجا می‌رود سایبان داشته باشد.

به علاوه در این تارنما آمده که باید دست‌کم روزی یک بار ظرف آبی برای آب‌تنی در قفس پرنده بگذارید و در کنار آن همیشه ظرف آب تازه برای آشامیدنش فراهم باشد.

خزندگان و دوزیستان

خزندگان و دوزیستان گرمازا یا همان خونسردند یعنی بر اساس توضیحات دایره‌المعارف بریتانیکا دمای بدنشان به دمای محیط بستگی دارد.

با توجه به این نکته اگر دمای خانه از حالت عادی بیشتر شود مار یا سوسمار خانگی‌تان ممکن است دچار گرمازدگی شود.

فروشگاه حیوانات خانگی «فقط برای حیوانات خانگی» توصیه می‌کند اول ببینید آیا دمای خانه در بازه مناسب برای حیوان قرار دارد یا نه.

اگر دما بیش از این بازه مناسب بود آب تمیز برایش بگذارید و پنکه کوچکی نزدیکش تعبیه کنید تا خنک شود.

به علاوه،‌ می‌توانید از حربه‌ای مشابه آنچه برای همسترداران گفتیم استفاده کنید یعنی یک قطعه سرامیک (که در یخچال بوده) در قفس بگذارید تا بتواند با رفتن روی آن دمای بدنش را پایین بیاورد.

به علاوه، اگر بطری آب یخ‌زده نزدیکش بگذارید دمای هوا را پایین می‌آورد و محیط راحت‌تری برای حیوان خانگی‌تان فراهم می‌شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی