طالبان شهرستان کلیدی پنجوایی قندهار را تصرف کرد

دو طرف یک سال بر سر شهرستان پنجوایی درگیر بودند

نیروهای امنیتی افغان همچنان در قندهار، شهری که خاستگاه طالبان است، مقاومت می‌کنند‌ـ Javed TANVEER / AFP

بعد از نبردی شدید در ولایت جنوبی قندهار، گروه طالبان توانست شهرستان راهبردی پنجوایی را تصرف کند.

مقام‌های افغان امروز یکشنبه ۴ ژوییه (۱۳ تیر) به خبرگزاری فرانسه گفتند که این شهرستان بعد از جنگ شدید شبانه به دست طالبان افتاده است.

در دو ماه گذشته با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حملات طالبان برای تصرف مناطق بیشتر در افغانستان شدت گرفته و ده‌ها شهرستان به دست طالبان افتاده است.

سقوط پنجوایی در جنوب ولایت قندهار تنها دو روز پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از پایگاه نظامی بگرام رخ داد. آمریکا حملات نظامی‌اش علیه طالبان و القاعده را از این پایگاه مدیریت می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان و نیروهای افغان در یک سال گذشته بر سر کنترل این شهرستان که به شهر قندهار نزدیک است، درگیر بودند اما شورشیان تاکنون نتوانسته بودند این ولسوالی را تصرف کنند.

قندهار خاستگاه گروه طالبان است که از میانه دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۱ بخش عمده‌ای از افغانستان را در کنترل داشتند.

هستی محمد، فرماندار پنجوایی، به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای افغان و طالبان شب گذشته با یکدیگر درگیر شدند که به عقب‌نشینی نیروهای افغان انجامید. او گفت: «طالبان دفتر فرماندار و فرماندهی پلیس شهرستان را تصرف کردند.» سید جان خاکریزوال، رئیس شورای ولایتی قندهار، ضمن تایید این خبر که ولسوالی پنجوایی به دست طالبان افتاده است، نیروهای دولتی را به «عقب‌نشینی عمدی» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در درگیری میان نیروهای دولتی و گروه طالبان در ماه‌های گذشته، ۱۰۰ شهرستان از ۴۰۰ شهرستان افغانستان به تصرف طالبان درآمده، اما تایید این خبر به‌صورت مستقل دشوار است.

نیروهای افغان درباره تعداد شهرستان‌هایی که به دست طالبان افتاده است، نظر متفاوتی دارند اما تایید می‌کنند که از برخی شهرستان‌ها عقب‌‌نشینی کرده‌اند.

بیشتر از جهان