آمریکا کنترل سه پایگاه و فرودگاه قندهار را به دولت افغانستان واگذار می‌کند

واگذاری کنترل پایگاه‌های نظامی مهم در جنوب کشور بخشی از برنامه خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور داده است که تمام نظامیان آمریکایی تا کمتر از پنج ماه دیگر از افغانستان خارج شوند-MAURICIO LIMA / AFP

منابع امنیتی به خبرگزاری‌های افغانستان گفته‌اند که انتظار می‌رود تا دو هفته آینده، ایالات‌متحده آمریکا کنترل سه پایگاه نظامی و یک فرودگاه را به نیروهای افغان واگذار ‌کند.

روند تخلیه پایگاه‌های نظامی، بنا بر دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر خروج کامل نیروهای آمریکایی تا ۱۱ ماه سپتامبر سال جاری، انجام می‌شود. 

منابع خبری به تلویزیون آریانا گفته‌اند که علاوه بر فرودگاه قندهار، کنترل پایگاه‌های نظامی «شورابک» در هلمند، «ایگرز» در کابل و «کوپ» در شهرستان چاک استان میدان وردک نیر در فهرست واگذاری قرار دارند.

کمیته مشترک نیروهای امنیتی افغان و نظامیان آمریکایی عضو ماموریت «حمایت قاطع»، زیر نظر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، به اجرای مسوولانه روند انتقال موظف شده‌اند.

این فرودگاه و سه پایگاه، در حملات آمریکا علیه طالبان و مبارزه با شورش در این کشور نقش مهمی داشته‌اند و بیشتر نیروهای آمریکایی در زمان اوج حضور ایالات‌متحده در افغانستان نیز در همین پایگاه‌ها مستقر بوده‌اند.

آمریکا این نیروها را براساس توافقنامه صلح دوحه با طالبان از مناطق آشوب‌زده جنوب تخلیه می‌کند تا راه را برای خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر هموار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، مقام‌های افغان تایید کرده‌اند که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «س‌آی‌ای»، هفته پیش برای بحث و بررسی روند خروج نظامیان آمریکایی به افغانستان سفر و با مقام‌های این کشور دیدار کرده است. موضوع اصلی سفر برنز، بررسی فعالیت «س‌آی‌ای» پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است تا ارزیابی کند  مبارزه با تروریسم چه سمت و سویی خواهد یافت.

آمریکا پیش‌تر نیز مدیریت دو واحد نیروهای ویژه امنیتی را به دولت افغانستان سپرده بود. نیروهای ویژه ضدتروریسم افغانستان در شش واحد تنظیم شده‌اند که زیر نظر «س‌آی‌ای» فعالیت می‌کنند اما اکنون دو واحد این نیروهای آزموده، به اداره امنیت ملی افغانستان واگذار شده است.

همزمان، گزارش‌ها حاکی‌ از آن است که نیروهای آمریکایی برای تخلیه سایر پایگاه‌های خود تا ۱۱ سپتامبر نیز آماده می‌شوند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، از شرایط اصلی طالبان برای گفت‌وگو با دولت افغانستان برای رسیدن به یک توافق جامع صلح و آتش‌بس است.

انتظار می‌رود در آینده نزدیک و بعد از ماه رمضان، نشست صلح افغانستان در استانبول برگزار شود و گروه طالبان و دولت افغانستان درباره چارچوب دولت آینده، آتش‌بس و نقشه‌راه صلح گفت‌وگو کنند.

بیشتر از جهان