ایران تنها در صورت احیای برجام تصاویر فعالیت‌های هسته‌ای خود را به آژانس می‌دهد

مقام‌های تهران از‌سرگیری همکاری با آژانس را منوط به احیای برجام کرده‌اند

توافق موقت ایران و آژانس سبب می‌شد تا در روند نظارت بر فعالیت‌های ایران هیچ وقفه‌ای ایجاد نشود - YJC

سی‌ان‌ان از قول یک مقام ارشد ایرانی از توقف توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در زمینه نظارت ویدیویی بر فعالیت‌های هسته‌ایش خبر داد.

این مقام ایرانی به سی‌ان‌ان گفته است که «اگر مذاکرات وین موفقیت‌آمیز باشد، ایران مطمئناً تصاویر ضبط‌شده را به آژانس بین‌المللی‌ انرژی هسته‌ای نشان می دهد. به اشتراک گذاشتن نوارها به نحوه ادامه مذاکرات بستگی دارد.»

دولت ایران بر اساس قانونی که مجلس یازدهم مصوب کرده است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد. پروتکل الحاقی امکان بازرسی‌های بیشتر برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم می‌کند. چند ماه پیش و با شروع مذاکرات احیای برجام توافق موقتی بین جمهوری اسلامی و آژانس برقرار شد. توافق موقت سه‌ماهه با آژانس که بعدتر یک ماه دیگر هم تمدید شد این امکان را فراهم می‌کرد که در خلال مذاکرات احیای برجام، فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچان تحت نظارت باقی بماند.

توافق موقت ایران و آژانس سبب می‌شد تا در روند نظارت بر فعالیت‌های ایران هیچ وقفه‌ای ایجاد نشود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه گفت که از لغو توافق ایران و آژانس نگران است و نگرانی آمریکا به مقام‌های تهران اعلام شده است.

وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که توقف همکاری ایران و آژانس سبب خواهد شد دستیابی به یک توافق برای احیای برجام از قبل هم پیچیده‌تر شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه یازدهم تیرماه از ایران خواست به تعهداتش در قبال آٓژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند بماند و با بازرسان این آژانس همکاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال و با این تصمیم جدید مقام‌های تهران، مذاکرات هسته‌ای در وین نیز پیچیده‌تر خواهد شد. مذاکرات احیای برجام با خوش‌بینی همه طرف‌ها آغاز شد ولی در هفته‌های گذشته وضعیت به قدری شکننده شده است که برخی کارشناسان از احتمال توقف مذاکرات و رسیدن به بن‌بست سخن می‌گویند.

هفته گذشته نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در تحلیلی درباره مذاکرات وین نوشت: «شاید یکی از عجیب‌ترین نکات در مورد مذاکرات هسته‌ای وین این باشد که هم ایران و هم دیگر طرف‌ها (به‌ویژه آمریکا)، خواهان رسیدن به توافق هستند، اما شاید در نهایت نتوانند به هیچ توافقی دست یابند.»

به نوشته این نشریه، تحلیلگران آمریکایی برآنند که اگر تا دادماه که دولت ابراهیم رئیسی سرکار می‌آید توافقی حاصل نشود، مذاکرات تا اندازه زیادی به دست‌انداز می‌افتد، «زیرا روند مذاکرات در دولت او احتمالا طولانی خواهد بود، و  این احتمال وجود دارد که در آن مدت، برنامه هسته‌ای ایران آن قدر پیش رفته باشد که مهار آن در قالب یک توافق هسته‌ای دیگر ممکن نباشد.»