آمریکا: مذاکرات وین به شفاف شدن گزینه‌های تهران و واشنگتن برای احیای برجام کمک کرد

تشکیل جلسه اعضای شورای امنیت درباره یازدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درمورد توافق برجام 

شش دور از این گفت‌وگوها تاکنون برگزار شده است- HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحده روز چهارشنبه گفت چند دور اخیر مذاکرات هسته‌ای وین برای «شفاف‌سازی» گزینه‌هایی که ایران و ایالات متحده جهت دستیابی به توافقی به منظور بازگشت مشترک به برجام باید انتخاب کنند «کمک‌کننده» بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جفری دلارنتیس در نشست شورای امنیت گفت: «ایالات متحده متعهد است که اطمینان یابد ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و ما معتقدیم دیپلماسی، با هماهنگی متحدان و شرکای منطقه‌ای مان، بهترین راه برای دستیابی به آن هدف است.»

ایران و آمریکا با هدف بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴، که دولت قبلی آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد، و همچنین بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود در توافق، از فروردین ماه مذاکرات غیرمستقیمی را در وین با میانجیگری اتحادیه اروپا آغاز کردند.

شش دور از این گفت‌وگوها تاکنون برگزار شده و با وجود آن که طرفین از پیشرفت در آن گفته‌اند، اما هنوز توافقی حاصل نشده و مقام‌های ایرانی و آمریکایی می‌گویند مسائل عمده‌ای باقی مانده که نیازمند تصمیم‌گیری‌های دشوار است. تاریخ برگزاری دور هفتم گفت‌وگوها مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولاف اسکوگ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد در نشست امروز شورای امنیت گفت اتحادیه اروپا از این که ایالات متحده برای لغو تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای «اعلام آمادگی کرده» دلگرم شده است، اما در عین حال هشدار داد که گذشت زمان به نفع هیچکس نیست.

وی گفت: «روشن است زمان به نفع ما نیست و آنچه امروز شاید هنوز ممکن باشد، در آینده نزدیک شاید ثابت شود که غیرممکن است. ما پنجره دیپلماتیک محدودی پیش رو داریم که نباید آن را از دست بدهیم.»

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز از مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی استقبال کرد. او در ضمن به گفته‌های اخیر ابراهیم رئیسی که گفته بود امکان ادامه مذاکرات با ریاض هست واکنش نشان داد و از آن‌ها نیز استقبال کرد.

خانم وودوارد از تمامی کشورهای منطقه خواست که در جهت امنیت و رفاه کل منطقه گام بردارند. او در ضمن از رئیسی خواست ایران را «در مسیری متفاوت قرار دهد» و گفت این کار با رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای آن، آزادی شهروندان بریتانیایی اسیر در ایران و بهبود حقوق بشر و پایان فعالیت‌های مخل ثبات در منطقه ممکن است.

خانم وودوارد در بخش اول صحبت‌های خود گفته بود اولویت لندن بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهدات خود طبق برجام است تا «تمام طرفین‌» از مزایای این توافق بهره‌مند شوند.

او نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی شدید کرد و از فعالیت‌های مخل ثبات آن در خاورمیانه انتقاد کرد. او گفت برخی از این فعالیت‌ها ناقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل هستند از جمله توسعه موشک‌های بالیستیک که «امنیت منطقه را تهدید می‌کند» و در ضمن می‌تواند حامل سلاح‌های کشتار جمعی باشد.

نیکولا ده ریویر، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، نیز در این جلسه صحبت کرد. او با اشاره به نقش کشورش در مذاکرات وین گفت معیارهای احیای برجام و بازگشت آمریکا به آن معلوم شده‌اند و الان باید «تصمیمات شجاعانه لازم» گرفته شود تا شاهد «بازگشت تمام طرفین به قرارداد» باشیم.

او تاکید کرد که مذاکرات را نمی‌شود تا ابد ادامه داد و گفت فرانسه خواهان تسریع آن‌ها است. آقای ریویر در ضمن به اقدامات هسته‌ای ایران در سه ماه گذشته همچون انجام پژوهش در زمینه فلز اورانیوم، انباشت سانتریفیوژهای پیشرفته، غنی‌سازی ۲۰ درصدی و حتی ۶۰ درصدی اورانیوم اشاره کرد و گفت ایران هیچ استفاده غیرنظامی‌ای در این زمینه ندارد.

او گفت ایران هرگز اینقدر نزدیک به سلاح هسته‌ای نبوده است. این دیپلمات فرانسوی در ضمن از توسعه موشک‌های بالیستیک توسط ایران نیز انتقاد کرد و‌ ان‌را ناقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل دانست.

نماینده آلمان نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو برجام در جلسه حضور داشت و سخنان نهایی را به زبان آورد. او گفت برجام بدیلی ندارد اما در مخالفت با بعضی کشورها گفت اقدامات هسته‌ای ایران در چند سال گذشته همه قابل بازگشت نیستند و ناقض هدف برجام که جلوگیری از گسترش تسلیحاتی بوده محسوب می‌شوند. نماینده ایرلند نیز نگرانی مشابهی درباره غیر قابل بازگشت بودن اقدامات هسته‌ای ایران مطرح کرده بود.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در پایان به گفته‌های نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت پاسخ داد. او از چند کشوری که از ایران بخاطر اقدامات هسته‌ای فرای برجام انتقاد کرده بودند گلایه کرد و گفت این آمریکا بوده که ابتدا از برجام خازج شده و آن‌ها نباید «انگشت اتهام را به سوی قربانی بگیرند.» تخت روانچی تاکید کرد که اکنون به روشنی شورای امنیت خواهان احیای برجام است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز گذشته در گزارشی به شورای امنیت از آمریکا خواست تحریم‌ها را مطابق با برجام لغو کند و از ایران نیز خواست به اجرای کامل برجام بازگردد. وی تاکید کرد احیای برجام بهترین راه برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.