ابهام در تاریخ برگزاری دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین و احتمال بن‌بست مذاکرات

شبکه بلومبرگ به نقل از چهار مقام مطلع گفت که مذاکرات اتمی در وین این هفته و چنان که قبلا برنامه‌ریزی شده بود، ازسرگرفته نمی‌شود

تاکنون شش دور از مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران در وین برگزار شده است-HANDOUT / AFP

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از چهار مقام مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفت که مذاکرات بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، این هفته و چنان که قبلا برنامه‌ریزی شده بود، ازسرگرفته نمی‌شود و زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات مشخص نیست.

مذاکرات غیرمستقیم میان دیپلمات‌های اروپایی، ایرانی، و آمریکایی درباره برنامه اتمی تهران، ماه‌هاست که در وین  در جریان است.

اکنون با تاخیر جدید در دور بعدی مذاکرات، خطر نرسیدن به توافق میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهان افزایش یافته است.

دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی مایل بودند که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، به توافق برسند. پیش‌بینی می‌شود که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید و چهره محافظه‌کار نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران، تمایل کمتری به توافق با غرب از خود نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران در تاریخ  ۲۰ ژوئن متوقف شد و به گفته دو دیپلمات حاضر در وین، مذاکره‌کنندگان بدون توقف و تا ساعات دیرهنگام شب و نیز در تعطیلات آخر هفته، در حال مذاکره و تلاش برای رسیدن به توافق بودند.

این دو دیپلمات گفتند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به اندازه مذاکره‌کنندگان حاضر در وین، از نافرجام ماندن مذاکرات ناراضی هستند، چرا که احتمال فسخ قرار بازرسی موقت میان جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، بیشتر از احتمال تمدید آن است و حذف اطلاعات لازم برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران، نیز مذاکرات را پیچیده‌تر می‌کند.

به‌رغم وعده محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، که به زودی دوره‌اش به پایان می‌رسد، علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه هشتم تیر، از احتمال موکول شدن ادامه مذاکرات برجام به دولت آینده در صورت به نتیجه نرسیدن در زمان باقی‌مانده دولت دوازدهم خبر داده بود.

هرچند، تحلیلگران غربی می‌گویند تغییر دولت در ایران به معنی تغییر در سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران که زیر نظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود، نیست.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، رسیدن به هرگونه توافق را مشروط به برداشتن همه تحریم‌ها دانست، و گفت:‌ «اگر در مورد همه موضوعات در دستورکار مذاکرات توافق حاصل نشود، عملا توافقی شکل نگرفته است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۳۰ ژوئن، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار اقدام دولت بایدن در رفع تحریم‌ها علیه تهران شد. او در آن نامه از ایران نیز خواست که به اجرای کامل برجام بازگردد.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره توافق نسبی ایران و آمریکا برای لغو بخشی از تحریم‌ها منتشر شده بود. به دنبال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران، تهران نیز از تعهدات خود در برجام عقب‌نشینی کرد و در حال حاضر در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی است.