هجده هزار مترجم افغان در انتظار تصمیم بایدن

نمایندگان کنگره از جو بایدن خواسته‌اند که برای انتقال مترجمان افغان فورا اقدام کند

۱۸ هزار مترجم افغان که گام‌به‌گام با نظامیان آمریکایی کار کرده‌اند، منتظر دریافت ویزا هستند -MAURICIO LIMA / AFP

هزاران مترجم افغان که برای نظامیان، سازمان‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در افغانستان کار کرده‌اند، منتظر تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد تعیین سرنوشتشان هستند.

این مترجمان که شمارشان به ۱۸ هزار نفر می‌رسد و در ولایت‌های مختلف افغانستان زندگی می‌کنند، ادعا می‌کنند که در آستانه خروج نظامیان آمریکایی با خطرهای جدی جانی رو‌به‌رو هستند.

نظامیان آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ افغانستان را به طور کامل ترک خواهند کرد و این در حالی است که تهدید طالبان نیز شدت گرفته است.

بیست عضو کنگره آمریکا روز گذشته (جمعه ۴ ژوئن) در نامه‌‌‌ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواستند تا برای خارج کردن بیش از ۱۸ هزار مترجم و خانواده‌هایشان که برای رفتن به آمریکا درخواست ویزا داده‌اند اقدام فوری انجام دهد. 

اما واشنگتن تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر پذیرفتن مترجمان افغان که برای نظامیان این کشور کار کرده‌اند و حالا در آستانه خروج نیروهای خارجی احساس خطر می‌کنند، نگرفته است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند بررسی هر پرونده چیزی بیش از ۸۰۰ روز طول خواهد کشید و این در حالی است که آمریکا در نظر دارد تا کمتر از ۱۰۰ روز دیگر تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامعلوم بودن سرنوشت، فریاد بسیاری از مترجمان افغان را که در ولایت‌های آشوب‌زده در میان مردم گام‌به‌گام همراه با سربازان آمریکایی کار کرده‌اند را در آورده است.

نمایندگان کنگره گفته‌‌اند که هیچ نهاد آمریکایی «ظرفیت و اختیار حمایت از آن‌ها را در افغانستان بعد از خروج ما نخواهد داشت. این شکستی اخلاقی خواهد بود که مسئولیت متحدان افغان خود را به دوش دولت افغانستان بیندازیم.»

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیز می‌گوید که کاخ سفید به نظامیان دستور نداده است که مترجمان را از افغانستان خارج کنند.

او گفت: «ما از علاقه‌مندی به این مساله در کنگره آگاه هستیم. اما نسبت به گذشته هیچ تحولی وجود ندارد.»

در بریتانیا اما، بوریس جانسون، نخست‌وزیر کشور به نهادهای مختلف دستور داده است که روند انتقال مترجمان افغان را که برای نظامیان بریتانیایی کار کرده‌اند، سرعت بخشد. انتظار می‌رود سه هزار مترجم افغان و خانواده‌هایشان به زودی به بریتانیا منتقل شوند.

بیشتر از جهان