ایلان ماسک در صدسالگی حزب کمونیست پیشرفت اقتصادی چین را ستایش کرد

«رونقی که اقتصاد چین به دست آورده است واقعا حیرت‌آور است، به‌خصوص تاسیسات زیربنایی آن! من مردم را تشویق می‌کنم که از چین دیدار کنند و به چشم خودشان ببینند»

ژوئیه سال گذشته، ایلان ماسک از برخی آمریکایی‌ها به دلیل خودپسندی انتقاد کرد و پای‌بندی چینی‌ها به کار را ستود-Hector RETAMAL / AFP

همزمان با گرامی‌داشت صدمین سال تاسیس حزب کمونیست چین، ایلان ماسک موفقیت اقتصادی چین را ستود.

بنیانگذار شرکت‌های تسلا و اسپیس اکس در پاسخ به توییت خبرگزاری شینهوای چین که سخنرانی شی جین‌پینگ رئیس کشور چین را در برداشت، پیشرفت اقتصادی این کشور را ستایش کرد.

آقای ماسک در توییتی نوشت: «رونقی که اقتصاد چین به دست آورده است واقعا حیرت‌آور است، به‌خصوص تاسیسات زیربنایی آن! من مردم را تشویق می‌کنم که از چین دیدار کنند و به چشم خودشان ببینند.»

شرکت خودروهای الکتریکی او اکنون در یک ابرکارخانه در شانگهای، خودرو تولید می‌کند، ولی با مقام‌های چین درگیر مسائل متعددی شده است.

ماه گذشته، تقریبا همه تسلاهای ساخت چین از سوی مسئولان تنظیم مقررات بر سر نگرانی از سامانه کنترل گشت‌زنی آنها فراخوانده شدند.

مالکان تسلا در چین نیز از مشکلات مبروط به خودروهایشان شکایت کرده‌اند و در ماه آوریل نمایشگاه خودرویی در شهر شانگهای شاهد اعتراض‌هایی بود.

این اولین اظهار نظر ستایش‌آمیز آقای ماسک در‌باره چین نبود.

ژوئیه سال گذشته، او از برخی آمریکایی‌ها به دلیل خودپسندی انتقاد کرد و پای‌بندی چینی‌ها به کار را ستود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در یک پادکست گفت: «به نظر من چین حرف ندارد. انرژی چین معرکه است.»

«آدم وقتی مدت زیادی موفق بوده باشد، قدر چیزها را نمی‌داند. ایالات متحده، و به‌خصوص کایفرنیا و نیویورک مدت زیادی موفق بوده‌اند.»

در ماه مارس او به تلویزیون دولتی چین گفت که آن کشور «بزرگترین اقتصاد جهان» و مهمترین بازار خودروهای شرکت او شده است.

در ماه ژوئن تسلا مرکز داده‌های جدیدی در خاک اصلی چین برای فراوری داده‌هایی که از خودروهای فروش رفته در این کشور گردآوری می‌کند افتتاح کرد.

این اقدام پاسخ شرکت تسلا به پرسش‌هایی در این باره تلقی شد که خودروهای تسلا و دوربین‌هایی که در آن‌ها کار گذاشته شده، می‌تواند برای جاسوسی استفاده شود.

همزمان با گزارش‌هایی مبنی بر این که ارتش چین، ورود خودروهای تسلا را به پایگاه‌هایش ممنوع کرده، آقای ماسک گفت که اگر خودروهای شرکتش روزی برای جاسوسی به کار روند، «درش تخته خواهد شد».

© The Independent

بیشتر از جهان