هزاران کودک در شمال شرق سوریه در زندان هستند

هشدار صلیب سرخ به مسدود شدن گذرگاه مرزی سوریه و توقف کمک‌های بشردوستانه

Delil SOULEIMAN / AFP

صدها کودک در شمال شرقی سوریه در زندان به سر می‌برند و مراقبت از کودکان در این منطقه به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها تبدیل شده است. صلیب سرخ جهانی هشدار داده در صورت بسته شدن گذرگاه مرزی «باب الهوی» و توقف کمک‌های فرامرزی به سوریه یک فاجعه انسانی رقم خواهد خورد اما روسیه اصرار دارد که کمک‌های بشردوستانه از طریق دولت بشار اسد به سوریه وارد شود و ممکن است در اجلاس شورای امنیت از حق وتوی خود برای مسدود کردن دروازه مرزی استفاده کند.

«فابریزیو کاربونی»، مدیر منطقه خاور نزدیک و میانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با بیان اینکه یک دهه گذشته مردم سوریه بیشترین خسارت‌ها متحمل شدند، وضعیت کودکان را در شمال شرق سوریه فاجعه‌آمیز خواند به‌طوری‌که مراقبت از آن‌ها برای سازمان‌های حقوق بشری به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌هایی تبدیل شده که روز به روز بر وسعت آن نیز افزوده می‌شود.

به گزارش دیلی صباح و به نقل از فابریزیو کاربونی، هم‌اکنون هزاران کودک سوری در اردوگاه‌ها گیر افتاده‌اند درحالی‌که شرایط مناسبی ندارند و صدها کودک که اغلب آن‌ها پسر هستند در زندان‌های بزرگ‌سالان محبوس شده‌اند.

کاربونی که به دلیل مأموریت خود در صلیب سرخ جهانی از بسیاری مناطق محروم و درگیر جنگ در جهان بازدید کرده گفت که بازدید از اردوگاه شهر «الهول» برای او «یک تجربه بسیار آزاردهنده» بوده است.

شهرک الهول تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه است و در اردوگاه این شهر، آوارگان و خانواده‌های اعضای داعش نگهداری می‌شوند که حدود ۹۰ درصد آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. در این اردوگاه بیش از ۶۰ هزار نفر از ملیت‌های مختلف جهان (۶۰ کشور) زندگی می‌کنند ولی اغلب آن‌ها اهل سوریه یا عراق هستند.

کاربونی حتی شرایط زندگی افراد بزرگ‌سال را نیز در این اردوگاه سخت و خطرناک توصیف کرده است. او در بیانیه خود به وضعیت روحی کودکان پسر اشاره که در حالت «ترس و بی‌اعتمادی مداوم» زندگی می‌کنند درحالی‌که در سن کودکی از خانواده‌های خود جدا شده و به مکان‌های نگهداری بزرگ‌سالان منتقل شدند که محل مناسبی برای نگهداری کودکان نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر گروه‌های امدادی نیز وضعیت این اردوگاه را ناگوار توصیف کرده بودند به‌طوری‌که افراد زیادی در صورت نقض سیاست‌های این گروه شبه‌نظامی یا به قصد تهدید و یا مجازات دشمنان داعش به قتل می‌رسند.

صلیب سرخ جهانی اعلام کرده در صورت وتو کردن قطعنامه سازمان ملل، دروازه مرزی «باب الهوی» بسته می‌شود و دیگر امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به شمال غربی و شمال شرقی سوریه وجود ندارد. به گفته کاربونی این وضعیت تهدید جدی برای کودکان به شمار می‌رود.

سازمان ملل نیز اعلام کرده که مسدود کردن گذرگاه‌هایی که از طریق آن‌ها کمک‌ها ارسال می‌شود، فاجعه‌ای انسانی را رقم خواهد زد.

بر اساس گزارش صلیب سرخ از طریق این گذرگاه در یک سال گذشته هرماه حدود ۱۰ هزار کامیون حامل واکسن کرونا و تجهیزات بیمارستانی و درمانی از قبیل داروی دیابت، سل و سالک وارد سوریه شده است.

شورای امنیت در سال ۲۰۱۴ سه سال پس از جنگ سوریه چهار گذرگاه مرزی را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه مشخص کرد که به‌طور سالانه نیز فعالیت‌ آن‌ها تمدید می‌شد اما در ماه‌های ژانویه و جولای سال ۲۰۲۰ روسیه با استفاده از حق وتوی خود سه گذرگاه را مسدود کرد و حالا فقط یک گذرگاه باب الهوی باقی ‌مانده که آن نیز در دهم ماه جولای بسته می‌شود و تمدید فعالیت آن به رأی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیاز دارد ولی احتمال دارد که روسیه بخواهد از حق وتوی خود در این زمینه استفاده کند. روسیه در حمایت از دولت بشار اسد اصرار دارد، کمک‌های بشردوستانه و فرامرزی از طریق دولت مرکزی وارد سوریه شود.

بیشتر از جهان