صلیب سرخ: مذاکرات صلح خشونت‌ها را کاهش نداده است

شهروندان غیرنظامی قربانیان اصلی خشونت‌ها در افغانستان اند

کاروان «حرکت مردمی صلح» در حال راهپیمایی، کابل 18 ژوئن 2018

WAKIL KOHSAR / AFP

کمیته‌ بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده است که مذاکرات صلح که میان نمایندگان ایالات متحده آمریکا وطالبان تا اکنون باعث کاهش خشونت‌ها علیه شهروندان افغانستان نشده است. 

در اعلامیه این سازمان آمده است که حملات هوایی، حملات شبانه، و حملات در روستاها و مناطق پرجمعیت افغانستان همچنان ادامه دارد و منجر به مرگ و معلولیت زنان، مردان و کودکان بیشتری می‌شود. صلیب سرخ تاکید می‌کند که شهروندان غیرنظامی، هیچ نقشی در جنگ ندارند و حفاظت از آن‌ها باید مورد توجه طرف‌های درگیر قرار گیرد.

در اعلامیه‌ صلیب سرخ همچنین گفته شده در این حملات خانه‌های مسکونی، مساجد، مکاتب، بازارها و مراکز درمانی هدف قرار می‌گیرند و چنین حملاتی نباید تکرار شود. اعلامیه می‌افزاید که میزان حمله به کارمندان درمانی نیز افزایش یافته و در شش ماه اول سال جاری میلادی، 59 حمله به مراکز و کارمندان مراکز بهداشتی و درمانی، از سوی گروه‌های درگیر، انجام شده است.

خوان پدرو سکارر، رئیس سازمان صلیب سرخ افغانستان گفته است که هم‌زمان با گفتگوهای صلح، تدابیری که از طرف گروهای درگیر برای حمایت غیرنظامیان و ساختارهای غیرنظامی مدنظر گرفته شده بود، هیچ تاثیر مثبتی نداشته است.

آقای سکارر همچنین از طرف‌های درگیر خواسته است به حفاظت از غیرنظامیان، ساختارهای غیرنظامی، مراکز درمانی و کارمندان آنها توجه جدی داشته باشند و نیز برای افرادی که نیازمند رفتن به مراکز درمانی هستند، فارغ از وابستگی های گروهی آنها مجوز صادر شود تا به مشکلات آن ها رسیدگی شود.

سکارر افزود: «تاکنون به درد افراد محلی توجه کمی صورت گرفته است. آنها باید همیشه مورد حمایت و احترام باشند.» او همچنان از وضعیت زندانیانی که در جریان جنگ بازداشت می‌شوند و به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند، ابراز نگرانی کرده است.

میرویس نوابی، ساکن شهر کابل، در مورد اعلامیه‌ سازمان صلیب سرخ می‌گوید: «همه می‌دانند که هدف سازمان صلیب سرخ در افغانستان، کمک به افراد و اشخاصی است که در جنگ‌ها معلول می‌شوند و به درمان نیاز دارند. جز این نهاد سازمانی نیست که به مشکلات آن ها رسیدگی کند؛ این سازمان نباید مورد حمله گروه‌های درگیر قرار بگیرد. اما چیزهای که شنیدم، برای همه ما نگران کننده است. خواست ما از طرف‌های درگیر این است که به افراد محلی، نهاد‌های کمک کننده و به ویژه مراکز درمانی، آسیب نرسانند».

با وجود چالش‌هایی که گفته شد، سازمان بین المللی صلیب سرخ همچنان به فعالیت‌های خود در سراسر افغانستان ادامه می‌دهد. باید موانعی که در برابر این سازمان وجود دارد از میان برداشته شود تا رساندن کمک‌های عاجل بشردوستانه به کسانی که در جنگ‌های مسلحانه آسیب می بینند، فراهم شود.

صلیب سرخ در حالی از عدم تاثیرگذاری گفتگوهای صلح بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان خبرمی‌دهد که دور هشتم مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگاه طالبان چند روز پیش پایان یافت.

بیشتر از