اسرائیل در حال مذاکره برای مبادله واکسن با بریتانیا است

قرار است بریتانیا واکسن‌هایی که در پایان ژوئیه منقضی می‌شود را در ازای واکسن‌هایی در آینده با اسرائیل مبادله کند

تبادل واکسن بین اسرائیل و بریتانیا - AHMAD GHARABLI / AFP

بر اساس گزارش روز چهارشنبه تلویزیون اسرائیل، این کشور با بریتانیا در حال مذاکره است تا زمینه همکاری برای مبادله و تعویض واکسن کووید -۱۹ را فراهم کند.

در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، وزارت بهداشت اسرائیل در ازای ارسال تعداد معینی واکسن در ماه سپتامبر، تعدادی واکسن فایزر که تا پایان ماه ژوئیه منقضی می‌شود را دریافت می‌کند.

اسرائیل در حال حاضر بیش از نیاز خود واکسن در اختیار دارد و بریتانیا نیز حدود یک میلیون واکسن فایزر موجود دارد که قرار است در تاریخ ۳۰ ژوئیه منقضی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، مذاکرات در مورد معامله پیشنهادی را "پیشرفته" توصیف کرد و اعلام کرد که ارسال واکسن‌ها می‌تواند هفته آینده آغاز شود. گفته می‌شود اسرائیل حدود ۱.۴ میلیون دوز دارد که در پایان ماه آینده منقضی می‌شود. گزارش شده است که اسرائیل همچنان در حال جستجوی پاسخ از فایزر است که آیا می‌تواند از واکسن‌هایی که از قبل تاریخ انقضا اعلام شده است استفاده کند یا خیر. 

اسرائیل هشدار داده که برای اولین بار بعد از ۹ ژوئیه واکسن جدید به اسرائیلی‌ها ارائه نمی‌دهد، زیرا سه هفته بعد از تزریق دوز اول، واکسن منقضی نشده برای دوز دوم در اختیار نخواهد داشت.
روز دوشنبه، کان نیوز گزارش داد که اگر در دو هفته آینده خریدار برای واکسن‌های نزدیک به انقضا پیدا نشود، وزارت بهداشت حداقل ۸۰۰۰۰۰ دوز واکسن کرونا ویروس را از بین می‌برد. این واکسن‌ها صدها میلیون دلار ارزش دارد. اوایل این ماه، اسرائیل اقدام به معامله واکسن مشابهی با تشکیلات خودگردان فلسطین کرد، اما پس از عقب‌نشینی تشکیلات خودگردان از دریافت دوزهایی که به‌زودی منقضی می‌شوند، این توافق انجام نشد. فلسطینی‌ها اعلام کردند که تجهیزات لازم برای خنک‌کردن و نگهداری از واکسن فایزر را ندارند. اگرچه بعداً تشکیلات خودگردان گفت که خواهان مذاکره مجدد در مورد این قرارداد است.

به نوشته تایمز اسرائیل، آمارهای وزارت بهداشت نشان داد که ۵،۵۸۷،۳۲۰ نفر از جمعیت ۹ میلیون و سیصد هزار نفری اسرائیل، اولین دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند. از این تعداد، ۵،۱۶۷،۶۷۴ نفر نیز دوز دوم خود را دریافت کردند.

این وزارتخانه همچنین گزارش داده که از نیمه‌شب گذشته،  ۲۲۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در اسرائیل مشاهده شده و مجموع تعداد کشته‌شدگان همچنان ۶،۴۲۹ نفر باقی‌مانده است.
طی بیش از دو هفته اخیر، تنها یک نفر کشته شده که نشان‌دهنده موفقیت کمپین واکسیناسیون ملی گسترده اسرائیل در محافظت مردم از بیماری‌های جدی و مرگ و میر است.