سلاح کشاورز استرالیایی در نبرد با موش‌ها: جین، کره بادام‌زمینی و بطری خالی

هجوم موش‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار استرالیا به صنعت کشاورزی این کشور خسارت وارد کرده است

یک کشاورز استرالیایی با استفاده از وسایل معمول در خانه برای مقابله با موش‌هایی که به تازگی در این کشور تبدیل به معضل شده‌اند ترفندی معرفی کرده است.

گلن دالی، گله‌دار ۴۸ ساله‌ای اهل نیو ساوت ولز، راهی پیدا کرده است که صدها موش را هم حالا و هم در هجوم مشابه موش‌ها در سال ۱۹۸۴ از بین می‌برده است.

به تازگی موش‌ها به این منطقه هجوم آورده‌اند و کشاورزانی مانند آقای دالی در پی راهکارهایی برای مقابله با این مشکل بوده‌اند. پیش از این به دلیل تغذیه موش‌ها از محصولات کشاورزی چنین حمله‌هایی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار استرالیا به صنعت کشاورزی این کشور خسارت وارد کرده است.

او می‌گوید همه می‌توانند از این روش استفاده کنند، به این شکل که سوراخی در یک سطل پر از آب ایجاد کنند و یک بطری خالی درون آن فرو کنند. کمی کره بادام‌زمینی به سر بطری بمالند و بعد پاچه شلوار جین کهنه‌ای را محکم به ته بطری ببندند تا تونلی ایجاد شود. وقتی موش‌ها به درون سطل می‌دوند تا کره بادام‌زمینی را بخورند گیر می‌افتند. اگر شلوار جین کهنه ندارید از شلوار چسبان ورزشی یا یک لنگه جوراب استفاده کنید.

او در مصاحبه با ان‌سی‌ای گفت: «این روش بسیار کارساز است. هم ساده و هم ارزان است. تله را می‌گذاری و می‌روی و چند روز بعد برمی‌گردی و می‌بینی ۴ یا ۴۰ موش گیر افتاده [و در آب غرق شده‌اند].»

او با یادآوری حمله موش‌ها در سال ۱۹۸۴ آن را «کابوس» خواند.

آقای دالی گفت:«موش‌ها تمام پشته‌های کاه را نابود کرده بودند. زیر هر گونی غله دست‌کم چندصد موش پنهان شده بود.» به گفته او انگار توده موش‌ها «تکه‌مقوای خاکستری متحرکی» بودند.

این کشاورز افزود: «باید همه ظرف‌ها را قبل و بعد از استفاده می‌شستیم چون در تمام کابینت‌ها موش‌ می‌لولید. واقعا کابوس بود.»

ماه گذشته استیو هنری از سازمان علمی ملی استرالیا (سی‌اس‌آی‌آراو) در مصاحبه با ایندیپندنت علت وقوع این حمله‌ها را خشکی اقلیم و نیاز موش‌ها به تغذیه از غلات اعلام کرد.

او گفت این شرایط «برای تولیدمثل موش‌ها مناسب» است و «آن‌همه غله‌ای که کشاورزان پرورش می‌دهند غذای موش‌ها را تامین می‌کند».

© The Independent

بیشتر از جهان