حملات تلافی‌جویانه آمریکا و ایران در عراق افزایش خواهد یافت

«علی‌رغم تلاش بغداد برای دور کردن عراق از جنگ ایران و آمریکا، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران آن را به میدان جنگ می‌کشانند»

مراسم تشییع‌جنازه نمادین نیروهای حشدالشعبی در بغداد-SABAH ARAR / AFP

حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف در سوریه نگرانی‌های جدیدی را درباره افزایش چرخه خشونت با تهران برانگیخته است.

رسانه‌های ایرانی، روس و سوری روز سه‌شنبه (۲۹ ژوئن) ادعا کردند که حمله راکتی شب قبل به یک پایگاه آمریکایی در شرق سوریه، چندین نفر از نیروهای ویژه عملیاتی، از جمله اعضای نیروهای کرد پیشمرگه را مجروح کرده است.

این حمله یک روز پس از حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ‌جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه صورت گرفت. حشدالشعبی، که از جمله گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران است گفت که چهار نفر از نیروهایش در این حمله کشته شدند.

نشریه آمریکایی یو.اس.نیوز در مطلبی تحلیلی نوشته است که به نظر می‌رسد تبادل خشونت در قالب نظامی و دیپلماتیک در آینده نزدیک میان تهران و واشنگتن افزایش خواهد یافت. دولت عراق گفته ضمن ابراز نارضایتی گفته است که بر خلاف مقررات فعالیت پنتاگون در عراق، از قبل درباره حملات آمریکا مطلع نشده بود. این حملات همزمان با تلاش دولت بایدن برای احیای مذاکرات دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

تحلیلگران می‌گویند که حملات محدود آمریکا به تلافی ده‌ها حمله‌ شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه، زنگ هشدار جدیدی درباره نحوه پاسخگویی تهران از طریق نیروهای نیابتی‌اش را به صدا درآورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رندا سلیم، پژوهشگر ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن به یو.اس.نیوز گفت که به نظر می‌رسد تهران از این حملات به عنوان اهرم در مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کند تا امریکا را به بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ ترغیب کند. علی‌رغم تلاش بغداد برای خروج از نفوذ ایران و شراکت با همسایگان عرب خود بویژه اردن و مصر، تهران از شبه‌نظامیان تحت حمایت خود برای تقویت تسلط بر حاکمیت بغداد استفاده می‌کند. این نیروها ‌‌‌در جنگ علیه داعش به رهبری آمریکا، به بخشی از نیروهای دفاعی عراق بدل شدند.

سلیم می‌گوید:‌ «علی‌رغم تلاش فراوان بغداد برای دور کردن عراق از جنگ ایران و آمریکا و متمرکز کردن سیاست خارجی خود در راستای همسایگان عرب خود، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، آن را به میان میدان جنگ می‌کشانند.»

کارشناسان دیگر می‌گویند که اگر دولت بایدن در بازداشتن ایران جدی است، باید پاسخ نظامی خود را افزایش دهد.

مایکل نایتز، دیگر تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای در موسسه واشنگتن نوشته است:‌ «تاکنون دولت بایدن به ۲۴ حمله راکتی و پهپادی در پنج ماه گذشته، فقط دو بار پاسخ داده است. اگر پاسخ در همین حد باقی بماند، شبه‌نظامیان تنش را افزایش می‌دهند و جان آمریکایی‌ها به خطر خواهد افتاد.»

حمله تلافی‌جویانه آخر دولت بایدن علیه ایران در ماه فوریه، خسارتی به رهبران نظامی ارشد نزد و ظاهرا طوری طراحی شده بود که به افزایش غیرلازم تنش منجر نشود. اما به نظر می‌رسد که این واکنش‌های محدود پیام درستی به طرف مقابل نفرستاده‌اند.

نایتز می‌نویسد:‌ «می‌شود گفت که ایران دیگر از حمله سنگین تلافی‌جویانه یا اخلال در مذاکرات هسته‌ای نمی‌ترسد، شاید هم دیگر نگران نتیجه مذاکرات نیست.» او همچنین درباره تداوم خشونت‌های جدید هشدار داده است.

نایتز به دولت بایدن پیشنهاد می‌کند که استراتژی بازدارندگی خود را به حملات متقابل سخت‌تر و بیشتر، و یا هدف قرار دادن رهبران گروه‌های نیابتی ایران تغییر دهد. او همچنین پیشنهاد می‌کند که واشنگتن از اسرائیل تبعیت کرده و مسئولیت حملات را علنا بر عهده نگیرد.