یک کشته و دو زخمی در حمله آمریکا به اهداف مرتبط با سپاه در سوریه

در مورد ابعاد و اهمیت حمله هوایی پنجشنبه شب تردید‌هایی مطرح است

تصویر ماهواره‌ای از ایستگاه مرزی پس از حمله پنجشنبه گذشته-Maxar Technologies / Reuters

پنتاگون اعلام کرد که در حمله هوایی هفته گذشته به اهدافی مرتبط با سپاه پاسداران در شرق سوریه، یک شبه‌نظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آماری به مراتب پایین‌تر از جنجال رسانه‌ای که در ساعات اولیه پس از انجام این حمله به راه افتاد و آن را پاسخ روشن و قاطع دولت جو بایدن به جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کرد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «می‌توانم به شما بگویم که احتمالا یک شبه‌نظامی کشته شده و دو شبه‌نظامی دیگر نیز مجروح شده‌اند.» کتائب حزب‌الله گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نیز اعلام کرده بود که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد یکی از اعضایش در این حمله کشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن اعلام کرد که این حمله را در واکنش به حمله‌هایی راکتی علیه منافع آمریکا در عراق انجام داده است. حمله‌هایی که به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شود.

به موازات حمله‌های پنجشنبه گذشته پنتاگون به آنچه که زیرساخت‌های گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران در سوریه خوانده شد، برخی کارشناسان در مورد اهمیت مواضعی که مورد هدف قرار گرفت، ابراز تردید کردند. به خصوص اینکه پس از بمباران ساختمان‌ها، انفجار ثانویه که حاکی از نگهداری اسلحه و مهمات در این ساختمان‌ها باشد، ایجاد نشد. از سوی دیگر خبر هماهنگی این حمله با شرکا شامل روسیه منتشر شد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در واکنش به این حمله‌ها گفته بود، «امیدوارم وسط کویر را بمباران نکرده باشند.»

پنتاگون می‌گوید، همچنان در حال برآورد خسارت‌ حمله‌های هفته گذشته در سوریه است. گزارش‌ وزارت دفاع آمریکا حاکی از آن است که در این حمله ۹ ساختمان تخریب شده و دو ایستگاه مرزی متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی نیز آسیب دیده است.

اما این حمله‌ها در مقایسه با حمله‌هایی که به اسرائیل در شرق سوریه نسبت داده می‌شود، بسیار محدود و با خسارت بسیار کمتر بوده است. از سوی دیگر ایران همواره حضور نظامی در سوریه را تکذیب کرده و معمولا در برابر چنین حمله‌هایی سکوت می‌کند.

بیشتر از جهان