حذف دراماتیک فرانسه، قهرمان جهان، از رقابت‌های یورو ۲۰۲۰

قهرمان جهان در حالی به این مرحله پا گذاشته بود که اغلب کارشناسان آن‌ها را بخت اول قهرمانی در این رقابت‌ها می‌دانستند

ناراحتی و افسوس بازیکنان تیم ملی فرانسه پس از شکست مقابل سوئیس در ضربات پنالتی - FRANCK FIFE / POOL / AFP

بازی‌های دور حذفی رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ با برگزاری دو مسابقه دیگر پیگیری شد و شب به‌یادماندنی برای تیم‌ها و هواداران فوتبال به یادگار گذاشت. اما گل سرسبد مسابقات بازی فرانسه مقابل سوئیس بود. پیش از شروع این مسابقه اسپانیا موفق شده بود در یک مسابقه جذاب و دیدنی و در وقت‌های اضافه ۵ بر ۳ تیم کرواسی را شکست دهد و راهی دور یک چهارم نهایی شده بود.

اغلب کارشناسان معتقد بودند که زیباترین مسابقه جام را نظاره‌گر بوده‌اند. اما بازی فرانسه مقابل سوئیس نیز فراتر از آن مسابقه بود. قهرمان جهان در حالی به این مرحله پا گذاشته بود که اغلب کارشناسان آن‌ها را بخت اول قهرمانی در این رقابت‌ها می‌دانستند و خروس‌ها موفق شده بودند در گروه مرگ مسابقات بالاتر از آلمان و پرتغال قرار بگیرند و به عنوان تیم نخست راهی این مرحله شوند.

فرانسه مقابل تیمی قرار گرفت که بهترین بازیکنان آن گرانیت ژاکا و ژردان شکیری بودند و کمتر کسی برد سوئیس را در این مسابقه متصور بود. اما در زمین مسابقه کار به شکلی متفاوت رقم خورد. بازی متعادل از سوی دو تیم آغاز شد و تیم فوتبال فرانسه از آن طراوت همیشگی برخوردار نبود.

این سوئیس بود که زودتر از فرانسه در دقیقه ۱۵ به گل رسید و شوک اول را به آن‌ها وارد کرد. بعد از دریافت گل، فرانسه جریان بازی را در اختیار گرفت و بنزما می‌توانست در دقیقه ۲۱ بازی را به تساوی بکشاند، اما زومر، دروازه‌بان سوئیس، توپ را مهار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیمه نخست با همین نتیجه پایان یافت و دشان می‌دانست که نیمه دوم تنها شانس او برای نگه داشتن فرانسه در مسابقات است. با شروع نیمه دوم حملات سوئیس هم آغاز شد و با اشتباه پاوارد مهاجم سوئیس در محوطه جریمه نقش بر زمین شد. در ابتدا داور از این صحنه گذشت اما با بازبینی دوباره تصویر در دقیقه پنجاه وپنج بازی رای به ضربه پنالتی داد و مشکلات فرانسه دوچندان شد. اما این پنالتی با واکنش فوق‌العاده از سوی هوگو لوریس مواجه شد و فرانسه را در مسابقه نگه داشت.

این موضوع باعث شد تا روحیه بازیکنان فرانسه افزایش یابد و آن‌ها موفق شدند ظرف تنها ۲ دقیقه پس از آن پنالتی دو گل توسط بنزما به ثمر برسانند. رقابتی که سوئیس می‌توانست ۲ بر صفر پیروز آن باشد به یکباره تغییر کرد و حالا این فرانسه بود که پیروز مسابقه بود. بازی آن‌ها در نیمه دوم به شکلی بود که تمام کارشناسان فوتبال از آن‌ها انتظار داشتند.

این برتری ادامه داشت تا اینکه پوگبا نیز با یک شوت استثنایی دروازه سوئیس را درهم کوبید و به نظر می‌رسید اقتدار فرانسه در این مسابقه ادامه خواهد داشت. پتکوویچ، سرمربی سوئیس، که دیگر امیدی به بازگشت نداشت شروع به چند تعویض کرد و بازیکنان هجومی و تازه‌نفس خود را به میدان فرستاد. از دقیقه ۸۰ شب دراماتیک برای فرانسه اما این بار به ضرر آن‌ها شروع شد.

شاید کسی نمی‌توانست باور کند که سوئیس بتواند در ۱۰ دقیقه پایانی به مسابقه برگردد. اما آن‌ها موفق شدند در دقایق ۸۱ و ۹۰ دو گل فوق‌العاده و روی کار تیمی را به ثمر برسانند و رویایی به بازی بازگشتند.

بهت و حسرت پیروزی در چهرهای بازیکنان فرانسه موج می‌زد و خطر حذف از رقابت‌ها آن‌ها را تهدید می‌کرد. فرانسه در وقت‌های اضافه عملکرد بهتری داشت حتی آن‌ها می‌توانستند توسط کینگزلی کومان به گل چهارم برسند که با بدشانسی ضربه او به تیرک دروازه برخورد کرد تا کار به ضیافت پنالتی‌ها کشیده شد.

رقابتی که می‌توانست در ۹۰ دقیقه هر یک از دو تیم را به عنوان پیروز مسابقه معرفی کند حالا به سخت‌ترین لحظه برای آن‌ها تبدیل شد. اما در نهایت این امباپه بود که مسابقات خود در رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ را به بدترین شکل ممکن بدون زدن حتی یک گل به پایان رساند. او زننده پنجمین پنالتی تیمش بود که زومر، دروازه‌بان تیم ملی سوئیس، یه زیبایی آن را مهار کرد و بدین ترتیب فرانسه در پنالتی ۵ بر ۴ مغلوب سوئیسی شد که کمتر کسی فکر می‌کرد بتواند در مرحله حذفی حضور داشته باشد و توانست یکی از شگفتی‌های جام را رقم بزند.

مسابقه جذاب و دیدنی که می‌توانست بین اسپانیا و فرانسه در مرحله بعدی رقابت‌ها شکل بگیرد حالا به شکل دیگری برگزار خواهد شد. گرانیت ژاکا، هافبک و کاپیتان تیم ملی سوئیس در این مسابقه فوق‌العاده کار کرد و به عنوان بهترین بازیکن زمین نیز انتخاب شد. 

بیشتر از فوتبال