قهرمان حذف شد، وداع تلخ رونالدو با رقابت‌های یورو ۲۰۲۰

کریستیانو رونالدو با زدن پنج گل در این رقابت‌ها و رکورد ۱۴ گل در تاریخ این مسابقات به کار خود پایان داد

این وداع تنها برای تیم پرتغال نبود، رونالدو نیز آخرین بازی خود در مسابقات یورو را برای تیمش انجام داد - LLUIS GENE / AFP

شب گذشته (یکشنبه‌شب) رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ با یکی از حساس‌ترین مسابقات خود در مرحله یک‌هشتم نهایی پیگیری شد و جنگ ستارگان دیگری این‌بار در شهر سویل اسپانیا برگزار شد که در آن تیم فوتبال پرتغال مدافع عنوان قهرمانی با قبول شکست یک بر صفر مقابل تیم فوتبال بلژیک از گردونه رقابت‌ها خارج شد.

تیم فوتبال پرتغال که در گروه سختی از رقابت‌ها قرار داشت پس از کسب رتبه سوم در گروه مرگ که فرانسه و آلمان را بالاتر از خود می‌دید با قرعه انجام‌شده به سد محکمی به نام بلژیک برخورد کرد و رویاهای سلسائو اروپا برای حضور در فینال دوباره این رقابت‌ها از دست رفت.

در این مسابقه همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد تیم فوتبال پرتغال با ترکیبی تدافعی مانند بازی با فرانسه پا به زمین مسابقه گذاشته بود و حضور موتینیو و پالینیا در مرکز میدان نشان از این داشت که آن‌ها قصد دارند تا از حملات بلژیک و بازی‌سازی هافبک‌های این تیم جلوگیری کنند. تنها بودن رونالدو در خط حمله پرتغال و نبود بازیکنی خلاق در مرکز خط میانی تیم مانند برونو فرناندز عملا کار گل‌زنی پرتغالی‌ها را غیرممکن کرده بود.

تیم بلژیک در دور گروهی مسابقات تنها یک گل را دریافت کرده بود و با ۷ گل زده راهی این مرحله شده بود و این می‌توانست برای پرتغال بسیار خطرناک باشد. در نیمه نخست هیچ یک از دو تیم نتوانستند موقعیتی روی دروازه‌ها ایجاد کنند. اما در دقیقه ۴۲ شوت مهارنشدنی تورگن هازارد از پشت محوطه جریمه قفل دروازه پرتغال را باز کرد و چرخش و شدت ضربه به شکلی بود که حتی پاتریسو، دروازه‌بان پرتغال، نیز نتوانست روی این ضربه واکنشی نشان دهد و دروازه پرتغال را باز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیمه دوم باید متفاوت‌تر برای پرتغال آغاز می‌شد. سانتوس، سرمربی تیم فوتبال پرتغال، می‌دانست که با تهاجمی کردن تیم احتمال حملات خطرناک از سوی بلژیکی‌ها وجود دارد و بازیکنان سرعتی این تیم مثل هازارد و لوکاکو و تیلمانس می‌توانند برایشان خطرساز شوند. مصدومیت دی بروینه در ابتدای نیمه دوم روی تکل خشن بازیکنان پرتغال پالینیا، او را مجبور به ترک زمین کرد و این موضوع باعث شد تا تعویض‌های سانتوس زودتر از چیزی که انتظارش می‌رفت از دقیقه ۵۵ بازی آغاز شود و با آمدن فرناندز و ژائو فلیکس قدرت تهاجمی پرتغال افزایش پیدا کرد و جریان بازی در اختیار پرتغالی‌ها قرار گرفت. حضور آن‌ها باعث شد تا پرتغال موقعیت‌های زیادی را برای زدن گل خلق کند، ضربه تیر دروازه گریرو و ضربه سر روبن دیاس که توسط کورتوا مهار شد از جمله موقعیت‌هایی بودند که می‌توانست پرتغال را به گل تساوی برساند اما این موقعیت‌ها هیچ‌یک به گل تبدیل نشد تا قهرمان پیشین رقابت‌ها وداع زود‌هنگامی با مسابقات داشته باشد.

نکته جالب در این مسابقه این بود که بهترین تیم جهان، بلژیک، که در این مسابقات خط حمله فوق‌العاده‌ای نیز دارد حتی نتوانست یک موقعیت گل ۱۰۰ درصد روی دروازه پرتغال به وجود آورد و تک‌گل آن‌ها نیز از یک شوت راه دور به دست آمد.

این وداع تنها برای تیم پرتغال نبود، رونالدو نیز آخرین بازی خود در مسابقات یورو را برای تیمش انجام داد و با زدن پنج گل در این رقابت‌ها و رکورد ۱۴ گل در تاریخ این مسابقات به کار خود پایان داد. او همچنین نتوانست تا تعداد گل‌های زده ملی خود را به عدد ۱۱۰ برساند و همچنان در عدد ۱۰۹ و برابر با علی دایی باقی ماند و بنا به گفته خودش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آخرین حضور او در رقابت‌های ملی برای تیم فوتبال پرتغال خواهد بود.

با توجه به مصدوم شدن دی بروینه و ادن هازارد در دقایق پایانی مسابقه و رویارویی آن‌ها در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل ایتالیا باید دید تا روبرتو مارتینز سرمربی بلژیک از چه بازیکنان جایگزینی استفاده خواهد کرد چراکه نبود این دو بازیکن کلیدی می‌تواند برای بلژیک دردسرساز شود و کار را برای صعود ایتالیا به نیمه‌نهایی آسان کند.   

بیشتر از فوتبال