ایمنی فایزر و مدرنا سال‌ها ادامه دارد

دوز سوم واکسن آسترازنکا-آکسفورد مصونیتی «قوی» علیه کووید-۱۹ و گونه‌های مختلف آن فراهم می‌آورد

مصونیت در برابر کووید-۱۹ ممکن است تا سال‌ها در افرادی که به آن مبتلا شده و بعدا واکسن زده‌اند، باقی بماند - Ina FASSBENDER / AFP

به یافته پژوهشی جدید واکسن‌های کووید-۱۹ تولید فایزر-‌بایون‌تک و مدرنا واکنش ایمنی قوی در بدن ایجاد می‌کند که ممکن است تا سال‌ها در برابر ویروس مقاوم بماند.

این یافته‌های جدید افزون بر مدارک رو به رشدی است که می‌گویند افراد بسیاری که واکسنی مجهز به فناوری پیام‌رسان آر‌ان‌ای دریافت کرده‌اند شاید دیگر تا هنگامی که ویروس و گونه‌های آن خیلی فرای اشکال فعلی خود تکامل نیابند نیازی به دوز تقویت‌کننده نداشته باشند.

این پژوهش که مورد بررسی کارشناسان عرصه قرار گرفته و در نشریه علمی نیچر منتشر شده است دریافت هر دو این واکسن‌ها احتمالا مصونیت پایداری را علیه کووید-۱۹ ارائه دهند.

دکتر علی البدی، متخصص ایمنی‌شناسی در دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس و نویسنده ارشد این پژوهش، گفت یافته‌های آنان «نشانه خوبی از پایدار بودن مصونیت حاصل از این واکسن‌ها» است.

این پژوهش واکسن تولیدی جانسون اند جانسون را بررسی نکرد ولی دکتر الیبدی به نیویورک تایمز گفت انتظار دارد مصونیت حاصل از این واکسن پایداری کمتری داشته باشد.

پژوهشی از دکتر البدی و تیم او نشان داد افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند نیز احتمالا نیازی به دوزهای تقویت‌کننده نداشته باشند. بر اساس آن یافته‌ها دانشمندان گفتند مصونیت از کووید-۱۹ ممکن است تا سال‌ها، حتی شاید برای تمام طول عمر، در افرادی که بدان مبتلا شده و بعدا واکسن زده‌اند، باقی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تیم برای تشخیص احتمال تاثیر پایدار واکسن‌ها به‌تنهایی، گره‌های لنفاوی را بررسی کردند. این گره‌ها جاهای در بدن هستند که در آن سلول‌های ایمنی برای شناسایی و مبارزه با ویروس تعلیم دیده‌اند.

آن‌ها کشف کردند حدود ۴ ماه بعد از دریافت اولین دوز از واکسن فایزر یا مدرنا، گره‌های لنفاوی بدن هنوز مقادیر بالایی از سلول‌های بی در مراکز زایا را نشان می‌دادند که حاکی از محافظتی پایدار در برابر ویروس بود.

دیپتا بهاتاچاریا، متخصص ایمن‌شناسی از دانشگاه آریزونا، به نیویورک تایمز گفت: «معمولا چهار تا شش هفته بعد هیچ اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند.» اما مراکز زایایی که با واکسن‌های مجهز به فناوری پیام‌رسان آران‌ای تولید شده‌اند هنوز ماه‌ها بعد به کار خود ادامه می‌دهند و در اغلب افراد حتی رو به افول نگذاشته‌اند.»

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد اکثر مردمی که واکسن زده‌اند برای مدتی طولانی مقابل گونه‌های فعلی ویروس کرونا مصون خواهند بود.

اما افراد آسیب‌پذیرتر، از جمله افراد مسن، افرادی که سیستم‌ ایمنی ضعیفی دارند و افرادی که داروهای ضد سیستم ایمنی مصرف می‌کنند ممکن است به دوز تقویت‌کننده واکسن نیاز داشته باشند.

این پژوهش گفت: «مطالعات ما نشان می‌دهد واکسن‌های مجهز به پیام‌رسان آر‌ان‌ای سارس-کوو-۲ برای انسان روند ادامه‌دار واکنش سلول‌های بی مراکز زایا را ارائه می‌کند که منجر به تولید هورمون‌هایی قوی برای سیستم ایمنی بدن می‌شود.»

پژوهشی دیگر نشان داده است دوز سوم واکسن آسترازنکا-آکسفورد مصونیتی «قوی» علیه کووید-۱۹ و گونه‌های مختلف آن فراهم می‌آورد.

تزریق دوز سوم شش ماه بعد از دومین دوز باعث افزایش تعداد پادتن‌های خون به همان سطحی می‌شود که در بدن بعد از دریافت هر دو دوز تولید شده بود.

دانشمندان همچنین شاهد افزایش پادتن‌هایی در بدن بودند که گونه‌های آلفا، بتا و دلتا را خنثی می‌کردند که دو مورد اخیر ظاهرا تا حدی امکان فرار از واکنش واکسن‌ها را دارند.

به‌رغم این یافته‌ها پروفسور ترزا لامبی، از نویسندگان ارشد آن تحقیق، گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا به دوزهای تقویت‌کننده واکسن نیاز است یا نه.» 

© The Independent