بازگشت قرنطینه و ماسک؛ «دلتا» به ایزوله استرالیا نفوذ کرد

روند واکسیناسیون در استرالیا در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته جهان بسیار کند برآورد شده است

استرالیا تا چند ماه قبل در بین کشورهای توسعه یافته بهترین مدیریت را در کنترل شیوع کرونا انجام داده بود-Steven Saphore / AFP

استرالیا، کشوری که در ۱۸ ماه گذشته پس از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مرزهای خود را به روی جهان بسته، اکنون با موج جدیدی از همه‌گیری یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های کرونا، «دلتا»، مواجه شده است.

اکنون قرنطینه به مناطقی در غرب و نوار شرقی استرالیا شامل سیدنی، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور بازگشته و استفاده از ماسک دوباره اجباری شده است.

دولت اسکات موریسون برای سومین بار در دو ماه اخیر دستورالعمل استفاده از واکسن آسترازنکا را تغییر داده و اکنون از همه افراد بالای ۱۸ سال می‌خواهد برای تزریق این واکسن به پزشک عمومی مراجعه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر در اقدامی نادر، دولت واکسیناسیون را برای افراد شاغل در بخش‌های حساس، شامل مراقبت از سالمندان یا تاسیسات قرنطینه اجباری کرده است.

بخشی از جامعه استرالیا مانند بسیاری دیگر از کشورها مخالفت با واکسن است و اجبار به دریافت واکسن را نقض حقوق و آزادی اجتماعی می‌داند.

برخی کارشناسان به مواردی مانند تامین دیرهنگام منابع واکسن و آغاز طرح واکسیناسیون عمومی به عنوان دلایل شیوع دوباره کووید-۱۹ در استرالیا اشاره می‌کنند.

استرالیا از آغاز شیوع جهانی کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹، قوانین سختگیرانه‌ای را به اجرا گذاشت و در مقایسه با شماری از کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند، عملکرد مطلوبی در کنترل شیوع بیماری داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کل آمار مبتلایان به کرونا در استرالیا با حدود ۲۵ میلیون نفر جمعیت حدود ۳۱ هزار نفر و کل آمار جان‌باختگان کمتر از هزار نفر است.

با این حال تا کنون هفت و نیم میلیون دوز واکسن تزریق شده و یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر یا ۴.۸ درصد جمعیت استرالیا در مقابل کرونا به طور کامل واکسینه شده‌اند.

اما باوجود اینکه استرالیا در یک سال و نیم گذشته به نوعی خود را از جهان ایزوله کرده و مرزهای خود را بسته بود، همچنان شاهد شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا است.

رسانه‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه همزمان با اعلام برقراری دوباره محدودیت‌های سختگیرانه در استرالیا، این پرسش را مطرح کرده‌اند که استرالیا تا کی می‌تواند به این روند ادامه دهد.

بی‌بی‌سی نیز به اکراه استرالیایی‌ها نسبت به دریافت واکسن اشاره کرده و می‌نویسد نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد یک سوم استرالیایی‌ها درباره تزریق واکسن دچار تردید هستند.

از سوی دیگر روند واکسیناسیون در استرالیا در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته جهان بسیار کند برآورد شده است.

به گفته ناظران، از‌ آنجایی که نرخ ابتلا در استرالیا بسیار پایین بود، اهمیت واکسیناسیون فوری و همگانی به اندازه کافی جدی گرفته نشد.

اکنون مقامات استرالیا تاکید دارند تا زمانی که همه جمعیت واکسینه نشوند، اوضاع به حال عادی بازنمی‌گردد.

در همین حال مقامات به پیامدهای اقتصادی درازمدت قرنطینه‌های پی‌در‌پی و ایزوله استرالیا از جهان اشاره کرده‌اند.

بیشتر از جهان