پیامد محدودیت خدمات اطلاع‌رسانی درباره سقط جنین در گوگل

در کشورهای در حال توسعه در هر هشت دقیقه، یک زن به دلیل پیچیدگی‌های حاصل از سقط جنین مخفی می‌میرد

گوگل، زنان را به وب‌سایت‌های دولتی ارجاع می‌دهد که در آنجا نمی‌توانند هیچ سرویسی برای سقط جنین بیابند - Justin Sullivan/AFP

کنشگران هشدار داده‌اند که سلامت زنان به دلیل الگوریتم گوگل که اطلاعات حیاتی آنلاین درباره سقط جنین را مسدود می‌کند در سراسر دنیا به مخاطره افتاده است.

وب‌سایت «زنان در وب» (Women on Web) که اطلاعات سقط جنین را در سراسر دنیا ارائه می‌کند بعد از تغییر نحوه کار الگوریتم گوگل شاهد کاهش شدید بازدیدکنندگان خود شد.

این سرویس ارائه خدمات سقط جنین که زنان را با پزشکانی مرتبط می‌کند که قرص‌های سقط جنین را در کشورهایی که از بین بردن حاملگی در آن‌ها غیرقانونی است پخش می‌کنند شاهد کاهش ۸۰ درصدی بازدیدکنندگان سایت خود در ماه مه ۲۰۲۰ بود، درست زمانی که گوگل نحوه کار ابزار جست‌وجوی خود را تغییر داد.

وب‌سایت زنان در وب به ایندیپندنت گفت این سازمان از آن زمان دیگر نتوانسته اغلب بازدیدکنندگان را به سایت خود جلب کند و در دسامبر سال گذشته  (۲۰۲۰) تنها شاهد ۳۰ درصد از بازدیدی بوده است  که در اوایل سال ۲۰۲۰ تجربه کرده بود.

ونی آلاسیوروا، مدیرعامل زنان در وب، گفت: «ما روزانه ۵۰ هزار بازدیدکننده داشتیم و در مه سال گذشته به ۱۰ هزار بازدیدکننده در روز رسیدیم. بسیار ناامید کننده است چون می‌دانیم افرادی که به ما مراجعه می‌کنند همینک نیز هنگام دریافت این سرویس با تبعیض مواجه شده یا به کلی از دستیابی به آن محرومند. این نابرابری‌ها در فضای آنلاین هم جریان دارد و افراد در فضای مجازی هم با همان موانع مواجه‌اند.»

سقط جنین در بسیاری از کشورهای سراسر جهان ممنوع است و این یعنی زنان همواره باید برای سقط‌ جنین‌ غیرقانونی و خطرناک در بازار سیاه جان خود را به خطر اندازند.

در کشورهایی که سختگیرانه‌ترین قوانین را دارند سقط جنین حتی وقتی حاملگی در اثر تجاوز یا زنای محارم بوده یا در مواردی که احتمال وقوع نقوصی مرگبار برای جنین وجود دارد نیز غیرقانونی است و کسانی که سقط جنین می‌کنند با مجازات حبس مواجه خواهند شد.

گوگل مرتب الگوریتم خود را به‌روز می‌کند تا محتوای مرتبط‌‌تری را برای افرادی که موارد مختلف را جست‌وجو می‌کنند ارائه کند.

اما خانم آلاسیوروا گفت: «روزآوری ماه مه اطلاعات دروغین درباره امور بهداشتی مرتبط با همه‌گیری را هدف قرار داده بود اما این روز‌آوری همچنین نتیجه گرفت محتوایی که ما ارائه می‌کنیم نیز دیگر نباید برای افرادی که سقط جنین را جست‌وجو می‌کنند قابل مشاهده باشد.»

او ادامه داد: «تعداد انگشت‌شماری از افراد تصمیم می‌گیرند این الگوریتم چگونه عمل کند. در نظر ما آن گروه نماینده زنانی نیستند که از سرویس زنان در وب استفاده می‌کنند. افرادی که این الگوریتم را به‌روز می‌کنند فاصله زیادی با مردم عادی که تحت تاثیر روزآوری‌ها قرار می‌گیرند، دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم آلاسیوروا اظهار نگرانی کرد که سرویس ارائه سقط جنین سازمان او دقیقا همان زمانی تحت تاثیر قرار گرفت که تقاضا برای سقط جنین از سرویس‌های آنلاین در مدت همه‌گیری [ویروس کرونا] افزایش یافته بود.

او افزود: «تمام این‌ها زمانی اتفاق افتاد که سرویسی مانند سازمان ما از همیشه بیشتر مورد نیاز بود. در مدت همه‌گیری بسیار حیاتی است که همه مردم به سرویس‌هایی که به عدم تماس یا سفر حضوری نیاز دارند دسترسی داشته باشند. فشار همه‌گیری بر نظام‌های بهداشتی نیز منجر به کاهش اولویت سلامت جنسی و بهداشت باروری شد.»

او اشاره کرد افزایش مراجعه زنان به خدمات سقط جنین این وب‌سایت در زمان آغاز بحران کووید با کاهش شدید مراجعات هنگام تغییر الگوریتم گوگل مواجه شد. به گفته او آن‌ها مجبور شدند «همواره در نظر بگیرند» این شرکت دنیای فناوری چگونه بر ارائه خدمات آن‌ها اثر خواهد گذاشت.

زنان در وب هر ماه هزاران ایمیل و درخواست کمک دریافت می‌کند و خدمات پشتیبانی چندزبانه آن راهکاری اطمینان‌بخش برای افرادی فراهم می‌آورد که حاملگی ناخواسته داشته‌اند. به گفته خانم آلاسیوروا در مدت ۱۵ سال گذشته این سازمان با پست به بیش از ۱۰۰ هزار نفر خدمات سقط جنین ارائه کرده است و همچنین به بیش از یک میلیون ایمیل به ۲۵ زبان مختلف پاسخ داده است.

خانم آلاسیوروا افزود: «وقتی ترویج سرویس ما متوقف شد، آنچه جای ما را در صدر فهرست جست‌وجوی گوگل اشغال کرد نهادهای دولتی رسمی و کاملا شناخته‌شده‌ است. همه ما از شروع همه‌گیری به اطلاعات بیشتری در فضای مجازی دسترسی داریم ولی شرکت‌های محافظ دنیای فناوری اینترنت را به فضایی کمترآزاد تبدیل کرده‌اند.»

در کشورهای گوشه‌ و کنار جهان که قوانین سقط جنین سختگیرانه‌تری دارند وب‌سایت ما اغلب تنها راه ایمن و مقرون به صرفه برای دستیابی به سقط جنین است اما گوگل زنان را به وب‌سایت‌های دولتی ارجاع می‌دهد که در آنجا نمی‌توانند هیچ سرویسی برای سقط جنین بیابند.

سقط جنین پزشکی شامل مصرف دو قرص است که به گفته متخصصان پزشکی این قرص‌ها در مقایسه با استامینوفن نیز عوارض جانبی کمتری دارند.

خانمی اهل کرواسی که از سرویس زنان در وب استفاده کرده است، گفت: «بسیار خوشحال و آسوده خاطرم که همه‌چیز اینقدر سریع بود و ایمن اثر کرد و می‌خواهم به سایر زنانی که در موقعیت من قرار دارند بگویم نیاز به نگرانی نیست. انجام این کار در خانه بدون حضور افرادی در بیمارستان که شما را قضاوت می‌کنند واقعا برای زنان آرامش‌بخش و راحت است.»

او افزود: «این بهترین روش برای انجام کاری دردناک است.»

زنی دیگر که در ایرلند شمالی زندگی می‌کند، گفت: «در ۴۳ سالگی با دو فرزند کوچک ۷ و ۱۱ ساله که برای زندگی به دولت وابسته‌ایم، بچه‌دار شدن در این زمان واقعا اضطراب و فشار شدیدی بر من و خانواده‌ فعلی‌ام تحمیل می‌کرد. بنابراین فرصت استفاده از این سرویس برای من تاثیر مثبت ادامه‌داری برای رفع تمام این دغدغه‌‌ها داشت و خیلی قدردانم که این سرویس برای افرادی مانند من وجود دارد.»

سازمان بهداشت جهانی پیشتر تخمین زده است در کشورهای در حال توسعه در هر هشت دقیقه یک زن به دلیل پیچیدگی‌های حاصل از سقط جنین مخفی می‌میرد. تخمین زده می‌شود سالانه ۲۵ سقط جنین غیر ایمن در سراسر دنیا انجام می‌شود و اغلب آن‌ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتند. سقط جنین یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر مادران در سراسر جهان است.

زنان روی امواج (Women on Waves)، یک سازمان عام‌المنفعه متشکل از دکتران و کنشگران است که از سازمان‌های همکار زنان در وب است و توسط دکتر ربکا گمپرتس تاسیس شده است و پهپادهایی را حامل قرص‌های سقط جنین به پرواز درآورده و همچنین خدمات پزشکی سقط جنین ایمن و خدمات بهداشت باروری را روی کشتی در آب‌های بین‌المللی ارائه کرده است.

سخنگوی گوگل به ایندیپندنت گفت: «روزآوری‌های اصلی برای ارتقاء مرتبط بودن نتایج جست‌وجو طراحی می‌شوند. ما دریافته‌ایم سایت‌هایی معتبر که روی یک موضوع سیطره دارند کمتر احتمال دارد اطلاعاتی اشتباه یا گمراه‌کننده منتشر کنند، بنابراین اگر بتوانیم سیستم خود را به نحوی بسازیم که چنین نشانه‌هایی را پیدا کند می‌توانیم به ارائه اطلاعاتی مطمئن ادامه دهیم.»

او ادامه داد: «طراحی این سیستم‌ها بزرگ‌ترین دفاع ما برابر محتوای کم‌کیفیت شامل اطلاعات دروغین احتمالی است و کاری است که برای سال‌هایی متمادی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»

© The Independent