بزرگ‌ترین تظاهرات هواداران حق سقط جنین زنان در لهستان

حدود صدهزار نفر به رغم شیوع کرونا علیه دولت در ورشو تظاهرات می‌کنند

علت برگزاری این تظاهرات که یکی از بزرگترین اعتراض‌های سالیان اخیر در لهستان است، تصویب قانون منع سقط جنین در دادگاه قانون اساسی این کشور در روز ۲۲ اکتبر است - WOJTEK RADWANSKI / AFP

حدود ۱۰۰ هزار نفر روز جمعه با شرکت در بزرگترین تظاهرات تاریخ لهستان، خیابان‌های ورشو را درنوردیدند. این تظاهرات ملی ۹ روزه، علیه قانون ممنوعیت تقریباً کامل سقط جنین در لهستان به راه افتاده است.

حامیان حق سقط جنین قانونی، محدودیت‌های کرونایی منع تجمع بیش از پنج نفر را نادیده گرفته‌اند و در خیابان‌های مملو از نیروهای پلیس تجمع کرده‌اند.

معترضان به سمت خانه رهبر حزب راست‌گرای قانون و عدالت، حزبی که اکنون در این کشور حاکم است، راه‌پیمایی کردند و چترهای مشکی با خود داشتند که نشانه مخصوص اعتراضات مربوط به حق سقط جنین در لهستان است. آنان همچنین شعارنوشته‌هایی در دست گرفته بودند با مضمون «فکر من، احساس من، انتخاب من» و «خدا زن است».

این تظاهرات مانند روزهای گذشته در سایر شهرهای لهستان نیز برپا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنشگران راست‌گرای افراطی نیز در خیابان‌های فرعی‌تر ورشو تجمع‌های کوچکی برپا کرده بودند و به سمت حامیان حق سقط جنین منور پرتاب می‌‌کردند.

پلیس ورشو کوشید بین این دو گروه فاصله بیندازد و بیشتر اوقات تظاهرات صلح‌آمیز بود.

پلیس اعلام کرده است که حدود دوازده معترض بازداشت شده‌اند.

علت برگزاری این تظاهرات که یکی از بزرگترین اعتراض‌های سالیان اخیر در لهستان است، تصویب قانون منع سقط جنین در دادگاه قانون اساسی این کشور در روز ۲۲ اکتبر است. این قانون حتی در صورت نقص شدید جنین نیز لازم‌الاجرا است.  

علت ۹۶ درصد موارد سقط جنین در لهستان نقص جسمانی جنین است و با تصویب این لایحه، دیگر متداول‌ترین بهانه برای سقط قانونی نیز کارکردی ندارد.

اگر این قانون لازم الاجرا شود، زنان فقط در موارد تجاوز، رابطه جنسی ناخواسته با نزدیکان همخون (incest)، یا در صورتی که خطری متوجه سلامت‌شان باشد، به سقط قانونی دسترسی خواهند داشت.

با این که این قانون هنوز به اجرا در نیامده است، به گفته «سقط جنین بدون مرز»، گروه حامی حق سقط  جنین، زنان نیازمند سقط همین الآن هم دیگر به بیمارستان‌های لهستان رجوع نمی‌کنند.

روز جمعه رئیس جمهوری آندژی دودا کوشید با تقدیم لایحه‌ای که امکان قانونی سقط را در موارد نقص مادرزادی جنین فراهم می‌کند، از تنش‌ها بکاهد. اما آن «نقص‌ها» در لایحه محدود به مواردی شده است که بلافاصله خطر مرگ به همراه دارد.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، از قانون‌گذاران خواست تا هرچه زودتر مراحل تصویب این قانون جدید را طی کنند، اما معترضان توجهی نشان ندادند.

جوآنا شورینگ-ویه‌لگوس، از کنشگران و قانون‌گذاران چپ‌گرا، گفت: «می‌خواهند با این کار اوضاع را برای حزب قانون و عدالت بهتر کنند، اما عقل سلیم این را نمی‌پذیرد.»

قرار است روز شنبه باز هم تظاهراتی در لهستان و سایر کشورهای اروپایی برگزار شود.

در پی تظاهرات خشمگینانه روز جمعه مقابل سفارت لهستان در لندن، قرار است تظاهرات دیگری نیز در همان مکان برگزار شود.

© The Independent