فشار دولت ژاپن به شرکت‌ها برای کاهش هفته کاری به چهار روز

ژاپن نخستین کشوری نیست که هفته کاری را کوتاه می‌کند

ژاپن به فرهنگ کار به شدت طاقت‌فرسا معروف است - Charly TRIBALLEAU / AFP

دولت ژاپن کارفرمایان این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد تا هفته کاری را به چهار روز کاهش دهند. این اقدام در قالب بخشی از دستورالعمل‌های جدید اقتصادی انجام می‌گیرد.

همان طور که مشهور است، فرهنگ کار در شرکت‌های ژاپنی به شدت طاقت‌فرسا است، چنان که در دهه ۱۹۷۰ به دلیل فشارهای سنگین کاری که کارمندان ژاپنی با آن روبه‌رو هستند، اصطلاح «کاروشی» به معنای «مرگ ناشی از کار مفرط» در این کشور رایج شد.

اما بیماری همه‌گیر کرونا، تغییرات چشمگیری در نحوه عملکرد شرکت‌های ژاپنی ایجاد کرده است و به دلیل محدودیت‌های قرنطینه بسیاری از کارگران مجبور به کار در خانه هستند.

دولت ژاپن که در سال‌های اخیر در تلاش بوده است تا رویکرد این کشور به فرهنگ کار را نوسازی کند، می‌خواهد برای بهبود تعادل بین کار و زندگی و ایجاد زندگی سالم‌تر، شرکت‌های ژاپنی را وادارد تا به سمت ارائه ساعات کاری انعطاف‌پذیرتر و کار از راه دور به کارمندانشان حرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارتین شولز، اقتصاددان ارشد سیاست‌گذاری در شرکت ژاپنی فوجیتسو، به دویچه وله گفت: «دولت واقعا مشتاق است که این تغییر نگرش در شرکت‌های ژاپنی ریشه دواند. در مدت همه‌گیری کرونا، شرکت‌ها به روش‌های جدیدی روی آوردند و اینک شاهد افزایش تدریجی بهره‌وری هستند.»

او افزود: «شرکت‌ها به کارمندان اجازه می‌دهند در خانه یا از راه دور، در دفاتر ماهواره‌ای یا در محل استقرار مشتریان کار کنند و این برای بسیاری از افراد بسیار راحت‌تر و کارآمدتر است.»

دولت امیدوار است که در صورت تصویب دستورالعمل‌های جدید برای هفته‌های کاری چهار روزه و اجرای آن به دست شرکت‌ها، این امر مزایای جانبی دیگری برای جامعه و اقتصاد ژاپن داشته باشد.

دولت پیش‌بینی می‌کند یک روز تعطیل اضافی می‌تواند مردم را به خرج کردن بیشتر پول سوق دهد و این موجب رونق اقتصادی شود. انتظار این است که حتی این امر منجر به افزایش ازدواج و زادوولد شود که یکی دیگر از اهداف اصلی این سیاست در کشوری است که جمعیت آن به سرعت رو به پیری می‌رود.

ژاپن نخستین کشوری نیست که هفته کاری را کوتاه می‌کند. اسپانیا قرار است هفته کاری چهار روزه را امتحان کند. همچنین در نیوزیلند و آلمان نیز این موضوع تحت بحث و بررسی است.

جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر در بریتانیا، نیز پیش از انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ موضوع مزایای کوتاه‌ کردن هفته کاری را مطرح کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان