۲۳ سال حبس برای مترجم آمریکایی که اطلاعات حمله به قاسم سلیمانی را به حزب‌الله داد

مریم طه تامسون آگاهانه اطلاعات محرمانه را به مردی می‌داد که دلباخته‌اش بود و این اطلاعات به حزب‌الله لبنان منتقل شده است

تصویری از سربازان ارتش آمریکا در بغداد- John Moore/Getty Images/AFP

دادگاهی در ایالات متحده یک مترجم آمریکایی را که با پنتاگون کار می‌کرد در جریان یک پرونده جاسوسی برای تروریسم، به ۲۳ سال حبس محکوم کرد.

مریم طه تامسون، شهروند ۶۳ ساله آمریکایی لبنانی‌تبار، پیشتر اعتراف کرده بود که پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس جمهوری اسلامی، در بغداد نام منابع اطلاعاتی و مخبران ارتش آمریکا در عراق را به یک مرد لبنانی داده است که با گروه حزب‌الله در تماس بود.

خانم تامسون در دادگاه ۲۶ ماه مارس ۲۰۲۱ به دلیل انتقال داده‌های مربوط به امنیت ملی و کمک به یک دولت خارجی، گناهکار شناخته شد.

دادستان‌ها گفتند که او آگاهانه داده‌ها را به مردی می‌داد که دلباخته‌اش شده بود و این داده‌ها به حزب‌الله لبنان که در آمریکا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، منتقل شده است.

‌ مریم طه تامپسون متولد لبنان است که در سال ۱۹۹۳ تابعیت آمریکا را به دست آورده و در کنار سربازان آمریکایی در افغانستان، عراق و سوریه به ایالات متحده آمریکا خدمت کرده است. دادستان‌ها گفتند که او به امید اینکه آن مرد با وی ازدواج کند، جان سربازان آمریکایی و مخبران اطلاعات برای آمریکا را به خطر انداخته است.

به گزارش واشینگتن‌پست جان سی.دمرز، معاون دادستان کل بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «حکم تامسون باید هشداری شفاف باشد به همه کسانی که مجوز عدم سوءپیشینه برای کار در مناصب حساس دولتی دارند و به آنان هشدار دهد که نقض سوگندشان برای آمریکا مورد اغماض قرار نمی‌گیرد، به ویژه وقتی که جان دیگران را به خطر می‌اندازند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان‌ها در ابتدا خواستار حکم حبس ۳۰ ساله برای او شدند و بعد با تقاضای وکیل مدافع، قاضی حکم او را هفت سال کاهش داد.

مریم تامسون در دادگاه با چشم‌های اشکبار بابت به خطر انداختن جان دیگران عذرخواهی کرد و به قاضی گفت: «من عاشق آمریکا و سربازانمان هستم… قصد نداشتم به آنان و امنیت ملی کشورمان آسیبی وارد کنم.»

او در تلاش برای کاهش مجازات و داشتن زمانی برای بودن در کنار نوه‌های خود، گفت:‌ «فقط می‌خواستم کسی باشد که مرا در این سن دوست داشته باشد و از آنجا که به دنبال این عشق بودم برای مدتی فراموش کردم که چه کسی هستم.»

اسناد دادگاه نشان می‌دهد که تامسون در سال ۲۰۱۷ هنگامی که به عنوان مترجم در یک پایگاه نظامی در خارج از آمریکا مشغول به کار بود، از طریق ارتباط ویدیویی با مردی آشنا شد که گفت با حزب‌الله لبنان مرتبط است. اسناد نشان می‌دهد که خانم تامسون به مرور زمان به او علاقمند شده بود.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) تامسون را در فوریه ۲۰۲۰ و در یک پایگاه نظامی در اربیل عراق بازداشت کرد.

تامسون اطلاعات مربوط به حمله هوایی نیروهای آمریکایی در دسامبر ۲۰۱۹ به کتائب حزب‌الله و پس از آن حمله پهپادی که قاسم سلیمانی در آن کشته شد را منتقل کرده بود.

حمله نیروهای آمریکایی به اتومبیل قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، و ابومهدی مهندس، بنیان‌گذار کتائب حزب‌الله در سوم ژانویه ۲۰۲۰ در نزدیکی فرودگاه بغداد، باعث مرگ هر دو شد.

مرد لبنانی مرتبط با تامسون خواستار اطلاعات درباره افرادی شده بود که در انجام حملات به آمریکا کمک کرده بودند. این مترجم که به دلیل مجوز کاری خود به اطلاعات فوق‌محرمانه دسترسی داشت در تاریخ ۳۰ دسامبر، یعنی یک روز قبل از هجوم معترضان به سفارت آمریکا در عراق و افزایش‌ تنش‌ها، شروع به جست‌وجو در سیستم‌های کامپیوتری پنتاگون کرده بود.

او به ده‌ها پرونده دست یافت و توانست با روش‌های اطلاعات محرمانه دفاع ملی، از جمله هشت منبع اطلاعاتی، بیش از ۱۰ هدف آمریکا و چندین راه‌کار و تدبیر و روش پیشبرد عملیات آمریکایی‌ها را به طرف دیگر منتقل کند.

این اطلاعات شامل نام، مشخصات هویتی، پیشینه و تصویر افراد و همچنین اطلاعات دقیق درباره اطلاع‌رسانی مخبران به دولت آمریکا بود.