ترکیب واکسن‌ها؛ راهکار چین برای اثربخشی بیشتر

اثربخشی واکسن‌های چینی از سایر واکسن‌ها مثل فایزر و مدرنا کمتر اما نگهداری آنها راحت‌تر است

اثربخشی سینوواک بیش‌تر از ۵۰.۴ درصد نیست و نزدیک به آستانه مورد نظر کارشناسان بهداشت برای کارسازی واکسن یعنی ۵۰ درصد است-STR / AFP

به گفته یکی از مقامات مقابله با بیماری کرونا در چین، این کشور در پی درآمیختن واکسن‌های کرونای خود است تا بلکه اثربخشی آنها را تقویت کند.

بر اساس داده‌های آماری موجود، اثربخشی واکسن‌های چینی از سایر واکسن‌ها مثل فایزر و مدرنا کمتر اما نگه‌داری آنها راحت‌تر است.

مجارستان، صربستان، ترکیه و برزیل از جمله کشورهایی هستند که از واکسن‌های چینی شامل واکسن‌ سینوواک ساخت شرکتی خصوصی و واکسن دولتی سینوفارم استفاده می‌کنند.

بر اساس یافته‌های محققان برزیلی، اثربخشی سینوواک بیش‌تر از ۵۰.۴ درصد نیست و نزدیک به آستانه مورد نظر کارشناسان بهداشت برای کارسازی واکسن یعنی ۵۰ درصد است. در حالی که در صورت مقایسه، مشخص شده است که اثربخشی واکسن فایزر-بیونتک ۹۷ درصد است.

گائو فو، رییس مراکز پیشگیری و مهار بیماری‌ها در چین، در همایشی در شهر چنگدو واقع در جنوب‌غربی این کشور، گفته است «میزان مصون‌سازی» واکسن‌های چینی کنونی «چندان بالا نیست».

تغییر دادن تعداد دُزها و مدت بین دُزها از جمله کارهایی است که برای «بهینه‌سازی» این واکسن‌ها می‌توان انجام داد.

او گفت: اکنون رسما تحت بررسی است که در فرآیند مصون‌سازی از واکسن‌های مختلف تولیدکنندگان مختلف استفاده کنیم یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پکن صدها میلیون دُز واکسن برای کشورهای خارجی فرستاده است و هم‌زمان سعی داشته است اثربخشی واکسن فایزر-بیونتک را زیر سئوال ببرد. واکسن فایزر-بیونتک با استفاده از فرآیند آر.ان.ای پیام‌رسان (ام.آر.ان.ای) ساخته شده که پیش از این حالت آزمایشی داشته است.

مقامات رسمی چین در یک نشست خبری روز یکشنبه به پرسش‌های راجع به اظهارات گائو یا تغییرات احتمالی در برنامه‌های رسمی پاسخ مستقیمی ندادند اما وانگ هواکینگ، یکی دیگر از مقامات مراکز پیشگیری و مهار بیماری در چین، گفت تولیدکنندگان در حال کار روی واکسن‌های مبتنی بر ام.آر.ان.ای هستند.

او گفت: واکسن‌های ام.آر.ان.ای تولید شده در کشور ما نیز وارد مرحله آزمایش بالینی شده‌اند.

از سوی دیگر محققان در بریتانیا نیز در حال بررسی امکان درآمیختن واکسن‌های فایزر-بیونتک و آسترازنکا هستند.

چین هنوز برای مصرف هیچ‌کدام از واکسن‌های خارجی در این کشور تاییدیه صادر نکرده است.

تا ۲ آوریل، ۳۴ میلیون نفر در چین هر دو دُز لازم واکسن‌های چینی و حدود ۶۵ میلیون نفر یک دُز را تزریق کرده‌اند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه گفت اجازه دسترسی ندادن چین به کارشناسان بهداشت جهان به وخامت همه‌گیری دامن زده است.

او در گفت‌وگو با برنامه دیدار با رسانه‌های شبکه ان‌بی‌سی گفت شفافیت نداشتن چین باعث شد ویروس کرونا «سریع‌تر به وضعیت افسارگسیخته» برسد.

تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، نیز در تاریخ ۳۰ مارس گفته بود دست محققانی که برای بررسی منشا همه‌گیری به چین سفر کرده بودند از داده‌ها کوتاه بوده است.

گزارش‌های تکمیلی در ای‌پی و رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان