واعظی: تحریم خامنه‌ای و دستگاه‌های مربوط به بیت رهبری برداشته می‌شوند

از حدود ۱۵۰۰ تحریم دوران ترامپ، حدود یک هزار و ۴۰ تحریم برداشته می‌شوند

واعظی می‌گوید بر سر برداشتن تمام تحریم‌های اقتصادی توافق شده است- عکس از وبسایت علی خامنه‌ای

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، گفت:« مذاکرات وین خیلی پیشرفت کرده است. بر سر تمام مسائل اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود. الان بحثی در رابطه با بانک، بیمه، نفت و کشتیرانی نداریم. همه اینها توافق شده است. حدود یک هزار و ۴۰ تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود. در رابطه با تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت مقام معظم رهبری هم  توافق شده که همه تحریم‌ها برداشته شود.»

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بسیاری از نهادهای تحت نظر علی خامنه‌ای و شخص او مورد تحریم قرار گرفتند. پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که یکی از شروط اصلی جمهوری اسلامی خروج شخص خامنه‌ای و نهادهای اقتصادی زیر نظر او از فهرست تحریم‌های آمریکاست.

اکنون رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، به‌طور رسمی تایید کرده که آمریکا با درخواست جمهوری اسلامی برای برداشتن همه تحریم‌ها علیه رهبر جمهوری اسلامی و دستگاه‌های مربوط به بیت او توافق کرده است.

مقامات آمریکایی در این مورد هنوز اظهارنظری نکرده‌اند.

محمود واعظی، امروز چهارشنبه، دوم تیرماه، در حاشیه نشست هیئت دولت به خبرنگاران گفت:« اساس مذاکره ما از سال ۹۴ در رابطه با موضوعات هسته ای بود. تمام تحریم‌های هسته ای در آن سال برداشته شد. چون تیم مذاکره کننده ما اجازه نداشت در رابطه با مسئله منطقه، حقوق بشر و تسلیحاتی و موشکی صحبت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:« به همین دلیل، تحریم‌هایی که در این ارتباط بوده است از سال ۹۴ هم بوده است. الان صحبت می کنیم که تحریم‌های باقی مانده کدام به برجام و کدام به قبل ۹۴ ربط دارد. الان هم ممکن است برخی از تحریم‌های مربوط به اشخاص و موضوعات پیش از مذاکرات سال ۹۴ باقی بماند؛ که آن ها را هم دارند مذاکره می کنند.»

واعظی گفت:« در ارتباط با مسئله برجام رئیس جمهوری در نشست هیئت دولت روز یکشنبه به وزرا دستور دادند که هر تصمیمی که می‌گیریم و این تصمیم به دولت آینده تسری پیدا می‌کند حتما با آن مشورت کنیم. ما نمی خواهیم در این چهل روز آینده کاری بکنیم که دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهوری منتخب با مشکل روبه‌رو شود یا راضی و موافق نباشد.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت:« ما تصمیماتی را در گذشته گرفتیم در سال‌های قبل، که ادامه‌اش می‌دهیم؛ اما تصمیماتی که از الان به بعد می‌خواهیم بگیریم اخلاق و معرفت حکم می کند که ما با مشورت و تفاهم پیش برویم.»

او گفت:« در رابطه با برجام که موضوع بسیار مهمی است، رئیس‌جمهوری دستور داد عراقچی به محض رسیدن به تهران با ظریف خدمت آقای رییسی برسند و گزارش کاملی بدهند و بگویند پیشرفت‌ها چه قدر بوده و محدودیت‌ها را اعلام کند. این گزارش یک ساعت و نیم طول کشید و همه موارد اعلام شد.»

واعظی در رابطه با تضمین آمریکا در برجام گفت:« برجام همانند همه معاهدات بین المللی هر عضوی لازم نیست مادام العمر عضو معاهده باشد، ساز و کار خروجش دیده شده است اما کاری که ترامپ کرد غیر معقول بود. آقای عراقچی این موضوع را از همان روز اول پیگیری کرده و ساز و کارهایی را هم مشخص کردند؛ البته این نباید به گونه ای باشد که اگر ما روزی دیدیم برجام منافعی برایمان ندارد متعهد به برجامی شویم که منافع کشورمان را حفظ نمی کند. بنابراین دارد الان روی ساز و کارهایی کار می شود که شرایط ترامپ تکرار نشود.»

او در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت:« موضعی که ما از روز اول داشتیم این بود که برجام قابل بازکردن و مذاکره مجدد نیست و ما الان روی بازگشت به تعهدات کار می کنیم. برجام همان برجام قبل است موشک و منطقه در برجام نبوده است. به نظر می رسد موضوعاتی که آمریکایی ها در مورد برجام می گویند برای افکار عمومی خودشان است.»

واعظی گفت:« اقدام اخیر امریکا در رابطه با مسدود کردن سایت‌های ایرانی خلاف اصول آزادی بیان است که بر آن تاکید می‌کند. این موضوع از نظر دولت ایران محکوم است. اگر نمونه‌های مشابهی در ایران باشد، برخورد مشابه و از ابزارهای قانونی برای عمل متقابل استفاده می کنیم.»