عراقچی: تقریبا تمامی اسناد توافق در وین آماده است

پس از نشست یکشنبه کمیسیون مشترک برجام، هیئت‌ها برای «تصمیم‌گیری‌های نهایی» به پایتخت‌ها بازمی‌گردند 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، می‌گوید «تقریبا تمامی استاد توافق آماده است» و هیئت‌ها برای تصمیم‌گیری نهایی به پایتخت‌هایشان برمی‌گردند. 

در ماه‌های گذشته، چندین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق برجام در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار شده است. ششمین دور این مذاکرات از روز شنبه، ۲۲ خردادماه، آغاز شد. 

عباس عراقچی، ظهر روز یکشنبه، ۳۰ خرداد، پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در آخرین روز از ششمین دور مذاکرات وین، گفت: «ما روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است.» او بدون اینکه توضیحی درمورد موارد اختلاف در مذاکرات بدهد، افزود برخی از «مسائل اصلی مورد اختلاف» در مذاکرات حل شده و بعضی از آن‌ها هنوز باقی‌مانده است، ولی ابعاد این اختلافات «کاملا روشن» است.

به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران، درحال حاضر، «صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی کاملا روشن است» و هیئت‌های شرکت‌کننده پس از نشست روز یکشنبه کمیسیون مشترک برجام، برای «تصمیم‌گیری‌های نهایی» به پایتخت‌هایشان بازمی‌گردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراقچی که در نخستین روز دور ششم، وضعیت مذاکرات را «پیچیده» توصیف کرده بود، تاکید کرد: «انجام مذاکره غیرمستقیم کار آسانی نیست و برای جلوگیری از سوء تفاهمات باید خیلی دقیق‌تر و خیلی جزئی تر کار کرد و مطالب را آماده کرد.»

رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران پیشرفت مذاکرات در دور ششم را «خوب» توصیف کرد و افزود که در حال حاضر «از همیشه به یک توافق نزدیکتر هستیم»، ولی «فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده است پر کردنش کار آسانی نیست».

او پیش از این در روز پنجشنبه، ۲۷ خرداد، گفته بود که تهران و واشینگتن در مذاکرات غیرمستقیم بیش از همیشه به یک توافق نزدیک شده‌اند، اما «برخی مسائل کلیدی باقی مانده» که باید درباره آن‌ها گفت‌وگو شود.

عراقچی رسیدن به توافق را نیازمند تصمیم‌هایی دانست که «عمدتا طرف‌های مقابل» باید بگیرند و ابراز امیدواری کرد که جمغ‌بندی نهایی در دور بعدی مذاکرات انجام شود.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران پیش از این گفته بود «مذاکرات موکول به انتخابات ریاست جمهوری ایران نیست»، اما طرف‌ها ترجیح می‌دهند که تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید ایران در مردادماه و دگرگونی تقریبا حتمی تیم پیش‌برنده دپپلماسی در ایران، گفت‌وگوهای وین با نتیجه‌ای مشخص به پایان برسد. 

یک مقام آمریکایی پیش‌تر گفت که دولت آمریکا می‌خواهد در هفته‌های باقی‌مانده تا آغاز کار دولت جدید در ایران، توافق با تهران برای احیای برجام را نهایی کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز از احتمال توافق نهایی در مذاکرات وین، تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم در مردادماه خبر داده است.