همه‌گیری کرونا میلیون‌ها نفر را میلیونر کرد

در سال ۲۰۲۰، به‌لطف افزایش بهای مسکن و بازار سهام، میزان ثروت هر خانوار رکورد دیگری ثبت کرد

با رشد قیمت املاک، مالکان خانه و کسانی که سبدهای سهام بزرگی داشتند بیشترین سود را کردند - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

سال گذشته، به‌رغم اختلالی که [همه‌گیری] ویروس کرونا در اقتصاد ایجاد کرد، بیش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان میلیونر شدند.

در تازه‌ترین گزارش ثروت جهان که شرکت خدمات مالی و بانکداری کردیت سوییس (Credit Suisse) منتشر کرده، آمده است  در سال ۲۰۲۰، به‌لطف افزایش بهای مسکن و بازار سهام، میزان ثروت هر خانوار رکورد دیگری ثبت کرد.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که در سال گذشته، دارایی هر فرد بزرگسال با افزایش ۶ درصدی، رکورد دیگری ثبت کرد و به ۷۹ هزار و ۹۵۲ دلار آمریکا (۵۷ هزار و ۵۹۸ پوند) رسید و مجموع ثروت خانوارها با رشدی ۷.۴ درصدی، معادل ۲۸.۷ تریلیون دلار آمریکا (۲۰.۷ تریلیون پوند)، به ۴۱۸.۳ تریلیون دلار آمریکا (۳۰۱.۳ تریلیون پوند) رسید.  

این رشد ثروت خانوار در سال ۲۰۲۰ بدین معناست که سال گذشته، ۵۶.۱ میلیون در سراسر جهان میلیونر بودند که نسبت به سال قبل، ۵.۲ میلیون نفر افزایش داشته است.

به گفته آنتونی شراکس، اقتصاددان و نویسنده این گزارش، «ثروت جهان در مواجهه با چنین آشوبی نه تنها ثابت و نامتزلزل ماند بلکه در حقیقت در نیمه دوم سال، به‌سرعت افزایش یافت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«در واقع به نظر می‌رسد ایجاد ثروت در سال ۲۰۲۰ کاملا مستقل و جدا از گرفتاری‌های اقتصادی ناشی از کووید‌ـ‌۱۹ بوده است.»

«اگر افزایش قیمت املاک را کنار بگذاریم، آن‌وقت میزان ثروت جهانی خانوار نیز سقوط می‌کرد.» 

این بررسی همچنین برآورد کرده است در آغاز بحران [کرونا]، در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۰، حدود ۱۷.۵ تریلیون دلار (۱۲.۶ تریلیون پوند) از مجموع ثروت جهانی خانوار از دست رفته است.

اما این روند تا پایان ماه ژوئن به‌دلیل بهبود وضعیت بازار سهام و افزایش بهای مسکن، تا حد زیادی معکوس شد.

در این گزارش آمده است سال گذشته، با رشد قیمت املاک که بیشتر به جیب میانسالان، مردان و در مجموع گروه‌های متمول‌تر رفت، مالکان خانه و کسانی که سبدهای سهام بزرگی داشتند بیشترین سود را کردند.

این در حالی است که بانک‌های مرکزی، از جمله بانک انگلستان، نرخ بهره را به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش دادند و طرح‌های چاپ پول هنگفتی را آغاز کردند تا ضربه اقتصادی همه‌گیری کرونا را جبران کنند، و هم‌زمان دولت‌ها برنامه‌های حمایتی گسترده‌ای به راه انداختند.

نانت هشلر فیدرب، مسئول ارشد سرمایه‌گذاری در مدیریت ثروت بین‌المللی و رئیس بخش جهانی اقتصاد و پژوهش کردیت سوییس، گفت: «جای تردید نیست که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی وارد عمل شدند و برنامه‌های انتقالی درآمد هنگفتی را سازماندهی کردند تا از افراد و کسب‌و‌کارهایی حمایت کنند که بیشترین آسیب را از همه‌گیری دیده‌اند، و با کاهش نرخ بهره، موفق شده‌اند از یک بحران جهانی تمام‌عیار جلوگیری کنند.»

او در ادامه افزود: «اقدام بانک‌های مرکزی به کاهش نرخ بهره احتمالا بیشترین تاثیر را داشته است.»

«این اقدام دلیل اصلی رشد بهای سهام و قیمت مسکن است، و این‌ها مستقیم در ارزیابی‌های ما از ثروت خانوار منعکس می‌شود.»

گزارش‌ بیشتر از پرس اسوسیشن (PA)

© The Independent

بیشتر از اقتصاد