هانس رازینگ چگونه به ثروتی هم‌سطح ملکه بریتانیا رسید؟

خانواده رازینگ با ثروتی حدود ۱۰ میلیارد پوند، یکی از ثروتمندترین خانواده‌های بریتانیا به‌شمار می‌رود

GUNNAR ASK / TT NEWS AGENCY / AFP

هانس رازینگ که در سن ۹۳ سالگی درگذشت، وارث میلیاردر خاندان تترا لاوال، تولید کننده کارتن‌های تترا پک که هر روز در سراسر جهان برای بسته‌بندی شیر و آب میوه استفاده می‌شود، بود. با ثروتی حدود ۱۰ میلیارد پوند، خانواده رازینگ یکی از ثروتمند‌ترین خانواده‌های بریتانیا هستند.

او در سال ۱۹۲۶ در شهر گوتنبرگ سوئد متولد شد، در مدرسه کلیسای جامع درس خواند و سپس در دانشگاه شهر لوند (Lund) به فراگیری اقتصاد، آمار و زبان روسی پرداخت. پدر او، روبن رازینگ، در سال ۱۹۴۴ اولین ظرف نگهداری مایعات به شکل چهار ضلعی، طرحی که در ابتدا برای نگهداری شیر استفاده می شد را اختراع کرد و به نام خود به ثبت رساند. زمانی که ایده ابداع بسته‌بندی به سر روبن آمد، او در حال تماشای همسر خود در حال سرخ کردن سوسیس در آشپزخانه منزل خود بود.

هانس رازینگ یک دهه بعد پست مدیر اجرایی شرکت پدر خود را در اختیار گرفت، و مراحل توسعه بسته‌بندی‌های مستطیل شکل آشنا برای همه به نام «تترا بریک» را انجام داد. این شیوه بسته‌بندی جدید در سال ۱۹۶۳ به راه افتاد و به سرعت به‌عنوان ظرف استاندارد این صنعت برای بسیاری از محصولات غذایی مایع تبدیل شد. اگرچه، استفاده از این ظروف در وطن وی، بین مردم رواج یافت، سرمایه‌گذاری قابل توجه برای توسعه تجهیزات، به این معنی بود که این شرکت از نظر مالی تا اواخر دهه ۱۹۶۰، زمانی که بسته‌بندی « تترا بریک ضد عفونی شده» سراسر جهان را فرا گرفت، در تکاپو باشد. تعداد کارکنان این شرکت، تحت مدیریت رازینگ از شش نفر به ۳۶ هزار نفر رسید.

هانس و برادر بزرگتر وی، گاد، در اوایل دهه ۱۹۸۰ برای فرار از مالیات سوئد به بریتانیا نقل مکان کردند. هانس در ساسکس شرقی، ملکی به مساحت بیش از ۶۵۰ هکتار در زمین‌های وادهرست پارک (Wadhurst Park) خرید و در میان ساختمان‌های موجود، یک ساختمان یک طبقه متمایز، که توسط مهندس آرشیتکت (جان اوترام) طراحی شده بود را ساخت. کمی بیش از یک دهه بعد، هر دو برادر بالاتر از ملکه بریتانیا، در فهرست افراد ثروتمند روزنامه ساندی تایمز در سال ۱۹۹۳ قرار گرفتند.

هانس رازینگ در سال ۱۹۹۵، از مقام خود به عنوان رییس اجرایی شرکت استعفا داد، و سهم خود را به گروه تترا لاوال که متعلق به برادر خود بود، در حدود ۴٫۵ میلیارد پوند فروخت. او و همسرش ماریت، انرژی خود را بر روی برنامه‌های خیریه متمرکز کردند، بودجه تحقیقات پزشکی در دانشگاه محل تحصیل خود در دانشگاه لوند، و مؤسسه کارولین در استکهلم را تأمین می‌کرد. فرزندان رازینگ در فعالیت‌های خیریه از والدین خود پیروی کردند؛ سیگرید رازینگ مالک انتشارات گرانتا (Granta) و حامی دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل است؛ و لیزبت رازینگ محقق ارشد در کینگز کالج کمبریج است، و صندوق Arcadia را به همراه همسر خود، پروفسور پیتر بالدوین مدیریت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه رازینگ در زندگی کاری و شخصی خود فرد مرموزی بود، موافقت کرد تا در یک برنامه مستند در تلویزیون سوئد که درباره زندگی و شغل وی بود شرکت کند. در یک مصاحبه نادر با نشریه دیلی میرور در سال ۲۰۰۱ اعتراف کرد: « من یک پول‌ساز حرفه‌ای نیستم. یک صنعتگرم. من ماشین‌آلات را می‌فهمم. من اجسام را می‌فهمم. پول را درک نمی‌کنم. نمی‌دانم که چه مقدار پول دارم».

وی اضافه کرد: «من همیشه حتی بدون پول احساس کامل خوشبختی کرده‌ام. اما شما با پول احساس خوشحالی بیشتری می‌کنید تا بدون پول. خود زندگی لذت بیشتری به من می‌دهد».

در سال ۲۰۱۲ وقتی جسد عروس رازینگ، اِوا رازینگ در خانه خود در بلگراویا در شهر لندن، پیدا شد، مصیبت بزرگی برای این خانواده پیش آمد. پسر او، هانس کریستین به دلیل در اختیار داشتن مواد مخدر دستگیر شد و به دنبال آن مشخص شد که جسد اِوا به مدت دو ماه پس از مرگ وی، در پارچه برزنتی پیچیده شده بوده است. هانس کریستین متهم به جلوگیری از دفن قانونی و مناسب یک جسد شد، و برای آن حکم حبس تعلیقی گرفت.

هانس کریستین و همسر دوم وی از آن زمان تاکنون وقت و پول خود را صرف کمک به «بنیاد جولیا و هانس رازینگ» کرده‌اند. این بنیاد تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون پوند به دلایل مختلف، از جمله کمک به افرادی که دچار اعتیاد به مواد مخدر هستند اهدا کرده است.

بازماندگان هانس رازینگ، همسر و سه فرزند او هستند.

هانس رازینگ، بازرگان و فرد نیکوکار، در ۲۵ مارس ۱۹۲۶ متولد شد، و در ۳۰ آگوست ۲۰۱۹ وفات یافت.     

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/obituaries/hans-rausing

© The Independent