کرونا برای هر کس آب نداشت، برای میلیاردرها نان داشت

از زمان شیوع کرونا ۸۴۵ میلیارد دلار به درآمد میلیاردرهای آمریکایی افزوده شده است

جف بزوس مدیر عامل آمازون که ثروتی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار دارد، هم‌اینک ثروتمندترین فرد جهان است-Pawan Sharma / AFP

از ماه مارس  به این سو، کرونا ۸۴۵ میلیارد دلار به ثروت میلیاردرهای آمریکایی افزوده است. 

طبق یک مطالعه انجام شده به دست موسسه «فور پابلیک استادیز» در حالی که میلیون‌ها آمریکایی درآمد خود را به واسطه شیوع ویروس کرونا از دست داده‌اند، میلیاردرهای این کشور شاهد افزایش تقریباً ۳۰ درصدی در مجموع ثروت خود بوده‌اند. 

این گزارش که نابرابری ثروت را بررسی می‌کند، ثروت ۶۴۳ میلیاردر آمریکایی را از جمله مدیرعامل آمازون جف بزوس، بنیانگذار مایکروسافت بیل گیتس و مدیرعامل فیس‌بوک مارک زاکربرگ، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاک کالینز که مدیر برنامه این مؤسسه در زمینه نابرابری و یکی از نویسندگان این گزارش است، به سی‌ان‌ان می‌گوید که نتایج این مطالعه برای او نیز غافلگیرکننده بوده است. 

وی می‌گوید: «تصور من قبل از انجام این مطالعه این بود که در این شش ماه بعد از بروز بحران کرونا، از ثروت همه چه ثروتمند چه فقیر، باید کاسته شده باشد، اما در حالی که اکثر مردم با فلاکت اقتصادی مواجه شده‌اند، سود میلیاردرها افزایش یافته است. 

این گزارش به نوعی تصویری غمناک عرضه می‌کند از تفاوت بین ایثار اکثر مردم و سودجویی ثروت‌سازان.» 

آقای کالینز می‌افزاید که بحران ویروس کرونا که جان بیش از ۲۰۰ هزار آمریکایی را تاکنون گرفته است، «موجب تشدید نابرابری‌های موجود آمریکا» بوده است. 

در حالی که در ماه‌های اخیر شمار درخواست‌ها برای دریافت بیمه بیکاری کاهش یافته است، با از بین رفتن حدوداً ۱۱ و نیم میلیون شغل از ماه فوریه به این سو، درخواست‌ها برای بیمه بیکاری هنوز چهار برابر شمار آن‌ها پیش از شیوع کرونا است. 

در همین حال، مطابق گزارش این مؤسسه، شرکت‌هایی مانند آمازون با رونق کسب‌وکار خود مواجه بوده‌اند که دارایی شخصی مدیرعامل این شرکت جف بزوس را از ۸ فوریه به این سو ۵۵.۲ میلیارد دلار افزوده است. 

آقای بزوس که مطابق این گزارش ثروتی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار دارد، هم‌اینک ثروتمندترین فرد جهان است. 

© The Independent

بیشتر از جهان