بهای بیت‌کوین از مرز «صلیب مرگ» گذشت

در روند کاهشی هفته اخیر، بیت‌کوین بیش از ۲۰ درصد ارزش خود را از دست داد

درست پیش از وقوع صلیب مرگ سال ۲۰۱۹، قیمت بیت‌کوین ۴۷ درصد کاهش یافته بود و پس از آن ۵۲ درصد افزایش یافت - Pixabay

افت چندین باره قیمت بیت‌کوین در هفته‌های اخیر نشان داد بازار این رمزارز بار دیگر دچار الگوی به اصطلاح «صلیب مرگ» شده است.

این اصطلاح بدیمن به شرایطی گفته می‌شود که میانگین تغییرات ۵۰ روزه قیمت این رمزارز از میانگین ۲۰۰ روزه‌اش بیشتر شود (نمودار زیر را ببینید). برخی تحلیل‌گران این شاخص را نشانه‌ای از بر هم خوردن ثبات بازار پس از مدت‌ها می‌گیرند. از جمله نمونه‌های مهم رویداد صلیب مرگ در بازارهای دیگر سرمایه افت وال استریت در سال ۱۹۲۹ و بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است.

قیمت بیت‌کوین هم‌اکنون نصف ۶۴ هزار دلار است یعنی حدود نصف بالاترین قیمت تاریخ خود در آوریل امسال (۲۰۲۱). به‌رغم افت شدید قیمت بیت‌کوین، تحلیل‌گران بازار رمزارز دو نوع گمانه‌زنی می‌کنند: عده‌ای می‌گویند روند کاهش قیمت در پاییز امسال نیز ادامه خواهد داشت و عده دیگری می‌گویند این چند ماه تنها در حکم وقفه کوتاهی بوده است و سپس قیمت به سرعت بالا می‌رود و به حد نصاب جدیدی خواهد رسید.

در روند کاهشی هفته اخیر، بیت‌کوین بیش از ۲۰ درصد ارزش خود را از دست داد و کاهش بیشتر قیمت در روز دوشنبه (۳۱ خرداد) باعث شد مرز شرایط هولناک صلیب مرگ را نیز پشت سر بگذارد. این وضعیت ناگزیر بر بازار سایر رمزارزها نیز اثر منفی داشته است. روند قیمت اتریوم (اتر)، کاردانو (آدا) و دوج‌کوین نیز درست مشابه تغییرات ارزش بیت‌کوین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی حتی می‌ترسند بازار در سطح وسیع‌تر نیز وارد وضعیت «زمستان رمزارزی» شود، مشابه اتفاقی که پس از دوره اوج بازار در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ افتاد.

البته شاید در این مورد نتوان به صراحت کامل اعلام کرد که بازار قرار است دچار افت طولانی‌مدت شود، مخصوصا چون پای ارز بی‌ثباتی مانند بیت‌کوین در میان است.

این اولین صلیب مرگ سال ۲۰۲۱ است اما تاریخ نشان می‌دهد روند افت بازار می‌تواند برعکس شود. پس از رویدادهای پیشین صلیب مرگ در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دوباره قیمت این رمزارز در عرض چند ماه رو به افزایش گذاشت. برای نمونه در ماه مارس سال گذشته (۲۰۲۰) بازار به سرعت تکان خورد و قیمت بیت‌کوین از زیر ۵۰۰ دلار در عرض یک سال بیش از هزار درصد افزایش یافت.

چنین روندهای برعکسی نشان می‌دهد صلیب مرگ آخرین نشانه‌ منفی این تغییرات است و در واقع از روی الگوی تغییرات نیز می‌توانیم بفهمیم که بخش اعظم روند کاهشی را پشت سر گذاشته‌ایم.

یکی از تحلیل‌گران بازار در توییتر نوشت: «صلیب مرگ بر عکس نامش اغلب نشانه خوبی است از اینکه بازار بدترین وضعیت خود را پشت سر گذاشته است.»

او گفت: «درست پیش از وقوع صلیب مرگ سال ۲۰۱۹، قیمت بیت‌کوین ۴۷ درصد کاهش یافته بود و پس از آن ۵۲ درصد افزایش یافت. پیش از صلیب مرگ سال ۲۰۲۰ نیز ۶۴ درصد کاهش قیمت داشتیم و پس از آن قیمت دوباره به سرعت ۱۵۰ درصد افزایش یافت.»

یکی دیگر از الگوهای قیمت که نشان می‌دهد پس از این صلیب مرگ ممکن است شاهد افزایش قیمت باشیم، الگوی «سهام به جریان» است که تحلیلش بر اساس نمودار قیمت بیت‌کوین در برابر کمبود ذاتی تعداد آن است.

تحلیل‌گر هلندی با نام مستعار پلن بی که خالق این الگو است همچنان بر پیش‌بینی قبلی خود اصرار دارد. وی گفته بود قیمت بیت‌کوین پیش از پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید.

صلیب مرگ از راه می‌رسد

این نمودار نشان می‌دهد در دو رویداد پیشین صلیب مرگ یعنی کیو۴-۲۰۱۹ و کیو۱-۲۰۲۰ چه اتفاقی افتاده است. 

توییتر پلن بی ۱۹ ژوئن ۲۰۲۱

او در میانه افت قیمت‌ هفته پیش توییت کرد: «تاکید می‌کنم که بر اساس هر دو الگوی سهام به جریان و سیگنال زنجیره‌ای، روند بازار دوباره مثبت خواهد شد.»

وی در ادامه باز هم بر پیش‌بینی آخر هفته پیش خود تاکید کرد و نوشت به گمانش «در بدترین حالت» در سال ۲۰۲۱ قیمت تا ماه اوت به ۴۷ هزار دلار، تا سپتامبر به ۴۳ هزار دلار، تا اکتبر به ۶۳ هزار دلار، تا نوامبر به ۹۸ هزار دلار و ۱۳۵ هزار دلار خواهد رسید.

عوامل زیادی مانندر وضع مقررات، شرایط نهادها و موسسات، توصیه‌های افراد سرشناس و احساسات عمومی بر قیمت بیت‌کوین اثر می‌گذارد و این یعنی هیچ‌یک از الگوهای پیش‌بینی شده قطعیت ندارد. بنابراین پیش‌بینی روند آینده بیت‌کوین بسیار دشوار است و بر اساس رویدادهای گذشته، می‌توان گفت احتمال افزایش یا کاهش قیمتش به یک اندازه است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد