الگو‌های قبلی ریزش بیت‌کوین چه آینده‌ای برای آن پیش‌بینی می‌کنند؟

ماه مه «بدترین ماه در تاریخ» بیت‌کوین بوده است،‌ اما این کاهش بها ممکن است سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازار تشویق کند

بر اساس فرضیه افت بها، ممکن است دوباره به دوره به اصطلاح «زمستان بیت‌کوینی» واردشویم - Martin BUREAU / AFP

ارزش بیت‌کوین در مدت تنها شش هفته از آوریل تا مه، از بالاترین حد خود به کمتر از نصف رسید؛ به طوری که برخی صاحب‌نظران این کاهش ارزش را «ریزش بزرگ» نامیدند.

 افزایش بها به بالاترین حد، در پی چند افزایش قیمت مداوم رخ داده بود که ارزش بیت‌کوین را از کمتر از پنج هزار دلار در ماه مارس ۲۰۲۰، به بیش از ۶۴ هزار دلار تا پایان آوریل امسال رساند؛ به طوری که برخی حتی امیدوار بودند قیمت این رمزارز تا پیش از ماه ژوئن به ۱۰۰ هزار دلار هم برسد؛ اما برعکس، در تاریخ ۱۲ ساله بیت‌کوین، این ماه بدترین ماه بود.

شدت این کاهش ارزش ما را به یاد چند افت بهای شدید پیشین در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ می‌اندازد؛ هرچند برخی تحلیلگران همچنان معتقدند این کاهش بها، صرفا «تصحیح ارزش» این رمزارز پیش از افزایش ارزش‌ آن به بالاترین رکورد آن در سال ۲۰۲۱ است.

کسانی که بر این پیش‌بینی خود از بهای بیت‌کوین اصرار دارند، به الگوهای مشابه پیشین افت بسیار شدید ارزش این رمزارز استناد می‌کنند که در نهایت به افزایش دوباره بهای آن منجر شد. این دسته از تحلیلگران بر این باورند که افت ارزش اخیر، تازه ششمین افت شدید بها در تاریخ بازار بیت‌کوین است.

البته بهای بیت‌کوین هنوز برای افتِ بیشتر هم جا دارد. بهای فعلی در زمان نگارش این مطلب، ۳۷ هزار دلار است و در اواخر ماه مه برای مدت کوتاهی به ۳۰ هزار دلار هم رسید.

این افزایش بها بسیار بیشتر از افزایش بهای ۲۰ هزار دلاری این رمزارز در پایان سال ۲۰۱۷ است که در نتیجه سرمایه‌گذاری کلانِ نهادها از جمله صندوق‌های بزرگ پوششی و شرکت‌های فهرست «فورچون ۵۰۰»  نظیر تسلا رخ داده بود؛ اما اگر کاهش ارزش بیت‌کوین مطابق الگوهای پیشین افت بها، شدید باشد و در طول سال آینده ارزش آن بیش از ۸۰ درصد نسبت به بالاترین قیمت آن افت کند، ممکن است سرانجام به ۱۰ هزار دلار برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این فرضیه افت بها، ممکن است دوباره به دوره به اصطلاح «زمستان بیت‌کوینی» واردشویم؛ یعنی دوره‌ رکود و در پی آن ضرر و زیان‌های شدید. در جریان این دوره در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، فضای بازار این رمزارز به رشد و بلوغ چشمگیری رسید. در پایان آن دوره رکود، بازار بیت‌کوین حتی بیش از بازار رمزارزهایی نظیر اتریوم (اتر) و کاردانو (آدا) سودآور شد.

پائولو آردوئینو، کارشناس ارشد فناوری در صرافی رمزارزی بیت‌فینکس، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت که به گمان او، این تفاوت اساسی باعث خواهد شد بیت‌کوین به سرنوشتی مشابه سال ۲۰۱۸ دچار نشود. او گفت: «در این دوره زمستان بیت‌کوینی، از پشتوانه مالی این رمزارز خیلی آرام و بی‌صدا تمرکززداییِ کامل شده است. در عین حال، سرمایه‌گذاری‌های روزافزون خرد و کلان در این رمزارز همچنان در پس‌زمینه بیش از پیش قوت می‌گیرد که از واقعیت‌های مهمی در این زمینه نشان دارد. نهادهای بزرگ مالی و شرکت‌های قدیمی فناوری مالی دریافته‌اند که نمی‌توان به بیت‌کوین بی‌توجه بود.»

در ماه مه بهای اتریوم و کاردانو نیز افت شدیدی داشت که البته از آن زمان نشانه‌هایی از جبران این افت بها پدیدار شد و ارزش این رمزارزها به همان حد اوایل ماه مه رسید؛ با این احوال، افزایش بهای سالانه این دو رمزارز به ترتیب بیش از هزار و  دو هزار درصد بوده است.

یکی از قوی‌ترین استدلال‌ها علیه نظریه پایان افت شدید بهای بیت‌کوین را تحلیلگری هلندی با نام مستعار «پلن بی» مطرح کرده است. شهرت پلن بی بیشتر در ارائه مدل «سهام به جریان» است. این مدل پیش‌بینی بها، بر کمبود ذاتی بیت‌کوین استوار است (در نهایت فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین تولید خواهد شد) و به آن نظریه محبوب که می‌گوید بیت‌کوین به نوعی طلای دیجیتالی تبدیل شده، متکی است.

بر اساس این مدل، بهای بیت‌کوین اصلاحات اساسی  خواهد داشت و در نهایت به ۲۸۸ هزار دلار می‌رسد. بر اساس مدل پلن بی، افت ارزش‌های اخیر آنقدر زود رخ داده که نمی‌توان گفت تکرار افت ارزش‌های سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و ۲۰۱۳-۲۰۱۴ است. وی مدعی است مدل او هنوز «امتحان خود را پس نداده است». چند هفته آینده، دوره امتحان بزرگ برای این مدل خواهد بود.

سایمن پیترز، تحلیلگر ارشد بازار آنلاین «ای‌تورو»، خاطرنشان کرد که ماه مه «بدترین ماه در تاریخ» بیت‌کوین بوده است،‌ اما این کاهش بها ممکن است سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازار تشویق کند. او گفت: «بهای بیت‌کوین، این مهم‌ترین رمزارز از لحاظ ارزش در بازار، در ماه مه، ۳۸ درصد افت کرد حال آن که در ابتدای ماه پیش با بهایی بیش از ۵۸ هزار دلار معامله می‌شد. این یعنی ماه مه، بدترین ماه در تاریخ بیت‌کوین و حتی بدتر از دسامبر ۲۰۱۳ با افت ارزش ۳۵ درصدی بوده است. با این حال بهای بیت‌کوین و اتریوم رو به افزایش است. این تغییرات کوتاه‌مدت در ارزش‌ها، بی‌ثباتی روزافزون بازار را سبب شده، اما با پایین آمدن بها، فرصت‌های بسیاری برای ورود بلندمدت سرمایه‌گذاران جدید به بازار رمزارزها نیز ایجاد کرده است و خریداران بسیاری که در کنار گود منتظر فرصت بودند، حالا در حال سامان دادن به سرمایه‌ خود هستند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی