نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان، مسیر یک‌طرفه از شورای نگهبان

نقطه مشترک میان همه راه‌یافتگان در این دوره به مجلس خبرگان نزدیک بودنشان به رهبر جمهوری اسلامی است

نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۸، در ۶ استان و برای انتخاب ۷ نفر برگزار شده بود - خبرگزاری فارس 

جانشینان نورالله طبرسی، محمد یزدی، مصباح یزدی، سید هاشم بطایی گلپایگانی، ابراهیم امینی و محمدعلی تسخیری نمایندگان پیشین مازندران، قم، خراسان و تهران در مجلس خبرگان رهبری مشخص شدند. این افراد جانشین چهره‌هایی شدند که بعضی در تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی، به‌ خصوص دو دهه اخیر، هرکدام از تاثیرگذاران بر روند تحولات سیاسی ایران بودند.

یکی از روسای پیشین قوه قضائیه، تئوریسین جریان تندرو اصولگرا و جبهه پایدار بخشی از عناوین محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی در جمع درگذشتگان این مجلس است که رقابت سر جانشینی او انجام شد.

نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۸ و هم‌زمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۶ استان و برای انتخاب ۷ نفر برگزار شده بود تا جانشینان چهره‌هایی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود شاهرودی مشخص شوند.

حالا نتایج انتخابات خبرگان رهبری در حالی اعلام شده است که از میان بیش از ۵۰ نفر ثبت‌نام‌کننده برای شرکت در این انتخابات تنها ۱۴ نفر از سوی شورای نگهبان حائز شرایط لازم برای شرکت در این رقابت شناخته شدند و از میان راه‌یافتگان به این مجلس نیز نام دو نفر از اعضاء فعلی شورای نگهبان دیده می‌شود.

بر اساس آمار اعلام شده محمدرضا مدرسی یزدی یکی از فقهای شورای نگهبان از خراسان رضوی، سید صادق پیشنمازی از مازندران، سید محمد سعیدی گلپایگانی امام‌جمعه قم از این حوزه، علیرضا اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور و عضو شورای نگهبان که سابقه امام‌جمعه میبد و قم را نیز در کارنامه خود دارد، حسینعلی سعدی و احمد دانش‌زاده مومن عضو جمع فقهای مشورتی شورای نگهبان از تهران، منتخبان راه‌یافته به مجلس خبرگان رهبری هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان این چهره‌ها علیرضا عرفی، مدرسی یزدی و سعیدی گلپایگانی و احمد دانش‌زاده مومن پیشتر در انتخابات مجلس خبرگان از راه‌یابی به این مجلس بازمانده بودند.

نقطه مشترک میان همه راه‌یافتگان در این دوره به مجلس خبرگان نزدیک بودنشان به رهبر جمهوری اسلامی است. شورای نگهبان از انتخابات قبلی مجلس خبرگان در خصوص تایید صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان مانند سایر مجالس، نزدیکی و تبعیت آن‌ها از علی خامنه‌ای را به‌ عنوان یکی از معیارهای ضمنی در نظر گرفته که در دو دوره برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس، مساله فوق بیش‌ازپیش روشن بوده است.

اما یکی از حاشیه‌های مهم انتخابات این دوره مجلس خبرگان رهبری مربوط به یکی از معرفی‌شدگان فهرست وحدت اصولگرایان بود که پس از اظهار نظری از این فهرست کنار گذاشته شد و از راه‌یابی به مجلس خبرگان نیز بازماند.

حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی که علی‌رازینی جایگزین وی در فهرست وحدت شد، ۲۳ خردادماه با اشاره به ماجرای رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ و دلایل رد صلاحیت وی که مدعی شد با نظر وزارت اطلاعات به دلیل برآورد پیروزی او انجام گرفت، مغضوب جریان اصولگریان به دلیل فضای سیاسی انتقادی ایجادشده در شرایط رد صلاحیت بسیاری از چهره‌ها برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

او در مصاحبه خود مدعی شد شخصا عامل رد صلاحیت هاشمی بوده است، موضوعی که از طرف سخنگوی شورای نگهبان تکذیب شد و مدتی بعد وی ناچار به عقب‌نشینی از آن شد.

در دو دوره برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری افراد منتخب به‌ صورت روشن هیچ‌کدام وزن و جایگاه درگذشتگان این مجلس از جناح‌های مختلف سیاسی را نداشته‌اند. مجلس خبرگان در مدت این سال‌ها دو رئیس پیشین دستگاه قضا، یک رئیس‌جمهور پیشین و روسای تشخیص مصلحت نظام، همچنین افراد موثری در جریان اصولگرایی را از دست داد ولی بیشتر انتخابات آن به‌ خصوص در انتخابات میان‌دوره‌ای جدید مسیر یک‌طرفه شورای نگهبان به مجلس خبرگان بود.