ابراهیم رئیسی: به احکام اعدامی که صادر کرده‌ام افتخار می‌کنم

نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی برگزار شد

ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه، ۳۱ خردادماه، نخستین نشست خبری خود پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را با موضوع «تبیین برنامه‌های کلی دولت سیزدهم» و با حضور خبرنگارانی از رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار کرد.

رئیسی در ابتدای سخنان خود، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خردادماه را «حماسه» خواند و آن را جلوه‌ای از «حضور با اراده مردم» دانست. او پیام حضور مردم در این انتخابات را «وحدت و انسجام ملی»، «ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی»، «مبارزه با فساد، فقر و تبعیض» و «اجرای عدالت» دانست.

مهم‌ترین سوال در این نشست خبری را خبرنگار الجزیره از او پرسید. خبرنگار الجزیره درباره تحریم‌های حقوق‌بشری جهانی علیه وی و نقشش در اعدام‌ها و تاثیر این وضعیت در نحوه تعامل با رهبران کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی و اینکه آیا او قصدی برای سفر به کشورهای غربی دارد پرسید.

ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت که او مدافع حقوق بشر است ولی به احکام اعدامی که علیه مخالفان سیاسی و معترضان صادر کرده است افتخار می‌کند: «من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت‌هایم دنبال کردم. به آنهایی که اتهام می زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد‌امنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده‌ام.»

ابراهیم رئیسی در دهه ۶۰ به عنوان رئیس دادگاه انقلاب و همچنین عضو هیات مرگ در اعدام‌ مخالفان سیاسی نقش مستقیم داشته است. بسیاری از اعدام‌شده‌ها افرادی بودند که دوران محکومیتشان به پایان رسیده بود و یا احکام زندان داشتند. ابراهیم رئیسی در دهه ۷۰ نیز به عنوان نماینده رئیس قوه قضائیه مسئول صدور احکام اعدام برای معترضان در شورش کوی طلاب مشهد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسی در این نشست خبری گفت که او نه در جایگاه متهم که مدعی است و افزود: «امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر می‌کنند باید در این‌باره پاسخگو باشند؛ اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد که امنیت مردم را در مقابل هجوم‌ها و تهدیدها حفظ کرده است؛ افتخار من این است که در هر کجا که بودم به عنوان دادستان از امنیت و آسایش مردم دفاع کردم و امروز نیز در جایگاه ریاست جمهوری خود را موظف به دفاع از حقوق بشر می‌دانم و خود را موظف می‌دانم از حقوق انسانها دفاع کنم و اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشرند با به وجود آوردگان داعش و گروه‌های مسلحی که به جان مردم انداختند، مورد محاکمه و مواخذه قرار بگیرند، دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید.»

رئیس‌ جمهوری آینده ایران در مورد اولویت‌های سیاست داخلی خود نیز گفت: «اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود.» او همچنین برقراری نظام اداری کارآمد و پایان دادن به بوروکراسی را وعده داد.

رئیسی «اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی» را محور برنامه مدیریت دولت عنوان کرد و گفت دولت جدید، «دولت امیدآفرین و اعتمادساز» است و مربوط به «جناح و جریان خاصی» نخواهد بود.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد که به‌صورت «مستقل» در انتخابات شرکت کرده است و ویژگی‌های «انقلابی بودن، کارآمدی، فسادستیز بودن و مردم‌داری»، مهم‌ترین مشخصاتی است که در انتخاب افراد کابینه خود در نظر خواهد داشت. او همچنین به ایجاد سامانه‌ای در روزهای آینده برای دریافت پیشنهادهای مردم درمورد کابینه جدید خبر داد. 

او درمورد سیاست خارجی دولت آینده، گفت که «تعامل با همه کشورهای دنیا» را دستور کار قرار خواهد داد و تاکید کرد: «سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به آن نیز محدود نخواهد شد.»

رئیس جمهوری آینده، با تاکید بر حمایت از «هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود»، افزود: «شرایط اقتصادی مردم را به مذاکره گره نخواهم زد.» او گفت که ارتباط با کشورهای دیگر را در راستای «آورده‌ای برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها و راستی‌آزمایی» دنبال خواهد کرد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درمورد اولین دستوری که در نخستین روز کاری دولت صادر خواهد کرد، گفت که تمام دستگاه‌های اداری را موظف خواهد کرد که با «اصلاح سازوکارها»، زمینه‌های «رانت‌خواری و فساد» را در کشور از بین ببرند. او افزود که نخستین اقدام‌های دولت در زمینه «اشتغال و مسکن» مردم خواهد بود. 

رئیس جمهوری آینده ایران در پاسخ به سوالی درباره موضوع احیای برجام و پیام او به آمریکا و اروپا در رابطه با این موضوع، گفت: «کشورهای اروپایی و آمریکایی باید نگاه کنند که خودشان نسبت به برجام چطور اقدام کرده‌اند. آمریکایی‌ها برجام را نقض کردند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکردند.»

او خطاب به آمریکا گفت:‌«به برجام بازگردید و تعهد خود را اجرا کنید» و از اروپایی‌ها خواست که «تحت فشارها و سیاست‌‌های خارجی آمریکا قرار نگیرند و به آنچه در برجام متعهد شدند، عمل کنند.»

ابراهیم رئیسی «رونق تولید» و «مدیریت نقدینگی» را محور کار دولت خود دانست و گفت: «ما تولید را پرجاذبه  و اقدامات اقتصادی غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد، به‌نحوی‌که نقدینگی به سمت تولید برود.» او در توضیح چگونگی ایجاد جذابیت برای تولید، گفت: «ما مالیات را برای تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد، با یک شیب ملایم می‌کاهیم و از طرفی برای اقدامات غیرمولد، ایجاد مالیات می‌کنیم.»رئیس دولت آینده در ایران، در پاسخ به سوالی درباره حفظ ترکیب تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای، به‌طور ضمنی به تغییر این تیم اشاره کرد و گفت که «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارش‌ها را داده‌اند» و تیم سیاست خارجی او در حال بررسی گزارش‌های آن‌هاست.

رئیسی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا با رئیس‌ جمهوری آمریکا با هدف رفع مشکل‌های میان دو کشور، پس از رفع تحریم‌ها، دیدار خواهید کرد، گفت: «خیر». او همچنین گفت که روابط خوب با چین را دنبال می‌کند و اجرای «طرح جامع همکاری» را در دستور کار قرار خواهد داد.

او درمورد برقراری روابط با عربستان سعودی و بازگشایی سفارتخانه‌های ایران دو طرف در کشور مقابل، گفت که هیچ مانعی ازسوی جمهوری اسلامی وجود ندارد و همین سیاست درمورد دیگر کشورهای منطقه نیز صادق است.  

رئیس جمهوری آینده ایران، در پاسخ به سوالی درباره مذاکره احتمالی با آمریکا برای توافق جامع‌تر از برجام، گفت: «مسائل منطقه‌ای یا موشکی قابل مذاکره نیست.» 

ابراهیم رئیسی که با کسب حدود ۱۸ میلیون رای، به‌عنوان پیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، از مردادماه به همراه دولت خود، اداره کشور را برعهده خواهد گرفت، در نخستین نشست خبری خود، درمورد بسیاری از مسائل اساسی کشور، ازجمله یکی از مهم‌ترین بحران‌های کنونی، یعنی همه‌گیری کرونا و برنامه خود برای مقابله با آن، حتی در حد اشاره‌ای کوتاه نیز چیزی نگفت.