ایران در پنج سال گذشته، ١٧ میلیارد دلار از بازار صادرات خود را از دست داده‌ است

بخش بزرگی از بازار صادراتی ایران، به علت نداشتن پیمان‌های تجاری و توجه بیش از حد به بازار داخلی از دست رفته است

ایران نسبت به بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی تجاری که در دبی برگزار می‌شود، بی‌تفاوت بوده است - عکس از موج نیوز

تحریم‌های بین‌المللی وضعیت اقتصادی ایران را در شرایط وخیمی قرار داده است. به طوری که بسیاری از بازرگانان حتی امکان بازگرداندن پول‌های خود به کشور را ندارند. در چنین شرایطی صادرات عملاً به راهی یک طرفه و گاهی بن بست تبدیل شده است.

در همین رابطه، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت با اشاره به تعداد کم شرکت‌های صادراتی اظهار داشت در طول پنج سال گذشته در حدود ۱۷ میلیارد دلار از بازار خود را از دست داده‌ایم و حدود هفت میلیارد دلار آن فقط مربوط به سال ۹۹ بوده که عدد بسیار بزرگی و با اهمیتی است.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن تأکید بر اینکه بخش زیادی از بازاری که در دوران تحریم از دست رفته، به علت عدم برقراری روابط بانکی و نداشتن پیمان‌های تجاری و توجه بیش از حد به بازار داخلی بوده است، افزود:« ایران نسبت به بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی تجاری که در دبی برگزار می‌شود، بی‌تفاوت بوده است. وی خاطر نشان کرد ما در طول دوره‌های گذشته «اکسپو»، هیچ برنامه‌ای برای این رویداد نداشتیم و نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌ایم و نتیجه این غفلت و اهمیت کمی که به این‌چنین رویدادهای جهانی داده‌ایم، از دست رفتن بازارها، تخریب برند ایران و کاهش فضای تعامل سازنده با دنیا بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ضمن انتقاد از سیاست‌های ارزی گفت:« متأسفانه نه‌تنها برند تجاری ایران را خراب کردند بلکه مانع شدند که بازار شرکت‌های توانمند ما توسعه پیدا کند و ما صادرات شفافی داشته باشیم و در عین حال موجب فساد و خروج ارز از کشور شد.»

پیش‌تر اعلام شده بود که به دلیل شیوع بیماری همه‌گیری کووید -۱۹ در جهان، رویداد «دوبی اکسپو ۲۰۲۰» تا اول اکتبر سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاده است. این نمایشگاه چند میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین نمایشگاه در جهان عرب است که با توجه به شیوع کرونا برگزاری آن یک سال به تأخیر می‌افتد. پیش از شیوع کووید -۱۹ انتظار می‌رود دست کم ۲۴ میلیون نفر در دوبی اکسپو شرکت کنند.

بنا به اطلاعاتی که سایت گمرک ایران از آمار تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۹ منتشر کرده است، از مجموع نزدیک به ۷۴ میلیارد دلار تجارت خارجی، ایران در سال ۱۳۹۹ به ۱۴۳ کشور جهان صادراتی به ارزش ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار داشته است و از آن طرف وارداتش از ۱۲۳ کشور جهان به ارزش ۳۸ میلیارد و ۸۹۲ میلیون دلار بوده است. از این رو تراز تجاری غیرنفتی کشور در سال ۱۳۹۹ در حدود منفی چهار میلیارد دلار بوده است که از تنگنای شدید کشور در سمت واردات خبر می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد